zaterdag 14 mei 2011

Zalm(forel) met een korstje

Vorig jaar en de jaren daarvoor maakte ik dit heel regelmatig. Dit jaar is het pas de eerste keer, en ik weet eigenlijk niet waarom want 't is echt heel puur van smaak. Ik heb er wilde asperges en jonge patatjes bijgeserveerd en 't heeft echt gesmaakt. Normaal gezien maak ik dit altijd met zalm of kabeljauw en niet met zalmforel, maar ik had het niet eens opgemerkt. Maar kom, we klagen niet.


Trout with a crust, wild asparagus and baked potatoes.


Hoe maken we de zalm(forel)?
1 zalmfilet van 150 g per persoon
8 sneden (ge)droog(d) wit brood zonder korst
2-3 eetlepels fijngehakte peterselie
geraspte schil van 1 citroen (liefst onbespoten)
peper en zout


Neem het brood en verkruimel het. Als je brood niet droog genoeg is, leg een een minuutje of tien in een oven op 150 graden. Doe er de zeste (schil) en de peterselie bij en meng goed. Leg de visfilets in een vuurvaste kom en kruid met peper en zout. Doe er het kruimelmengsel over en bak in een voorverwarmde oven gedurende 15 minuutjes op 200 graden. Da's alles.

Hoe maak je de wilde asperges?

1 bakje wilde asperges
1 eetlepel olijfolie
peper en fleur de sel.


wild asparagus

De olie in een pan en laat heet worden, bak er de asperges in gedurende 2-3 minuutjes. Haal van het vuur, kruid met peper en fleur de sel en klaar. Je mag er ook wat balsamicoazijn over doen, da's er ook lekker bij.


Smakelijk!

4 opmerkingen:

  1. die foto van de wilde asperges is gewoon de max ! 't water staat mij alweer in de mond, en al werkende is dat niet echt gemakkelijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat ziet er alweer een super heerlijk gerechtje uit! zalm is trouwens een van onze lievelingsvissen, op ons bord bedoel ik dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wilde asperges, dat is nu de eerste keer dat ik daar van hoor, en ik ben nog wel opgegroeid op het aspergeveld... Ziet er in elk geval lekker uit.
    Verkopen ze dat gewoon bij de groenteboer of moet ik effectief 'in het wild' op zoek ;-) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De meeste grootwarenhuizen hebben dat in hun schap liggen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen