dinsdag 7 mei 2013

Een heerlijke ontdekking: caponata

Awel, ik had hier nog nooit van gehoord, maar ik was eens in mijn oude kookboeken aan het kijken en mijn oog viel op dit recept: Caponata. Ik dacht eerst dat het zou lijken op ratatouille maar eigenlijk is dat helemaal niet het geval, het is veel voller van smaak. De naam doet mij wat aan maffiosi denken of zo. Louche is het zeker niet, lekker zoveel te meer. Wat denk je? Gaan we eraan beginnen?

caponata

Wat heb je nodig?

2 aubergines
1 grote ui (grof gehakt)
2 stengels selder (in plakjes)
1 rode paprika (in korte reepjes)
2 el pijnboompitten
400 g tomaten uit blik
4 el rode wijnazijn
1 el suiker (optioneel)
2 el kappertjes
24 groene olijven (ontpit, in 2 gesneden)
4 el fijngehakte peterselie
peper
grof zout
olijfolie


Snij de aubergines overlangs in twee en daarna in plakken van 1 cm en leg een laag van de aubergines in een zeef. Bestrooi met grof zout en leg er opnieuw een laag aubergines op. Bestrooi opnieuw met zout en ga zo verder tot de aubergines op zijn.
Laat 30 minuten uitlekken. Spoel af met water en dep mooi droog.

Giet flink wat olie in een pan en bak er de aubergines in op hoog vuur (hoogste stand) tot ze bruin zien. Laat ze uitlekken op keukenpapier.

Zet het vuur lager en doe opnieuw wat olie in de pan. Bak de ui en selderij gedurende 5 minuutjes zacht (maar ze mogen niet bruinen). Voeg de reepjes paprika toe plus de pijnboompitten en laat 3 minuutjes meebakken. Giet er de tomaten bij samen met 60 ml water. Laat 10 minuutjes zachtjes pruttelen tot het water verdampt is. Kruid stevig met zwarte peper.

Voeg de azijn, kappertjes, suiker en olijven toe aan de caponata en laat nog eens 3 minuutje meesudderen. Als allerlaatste mogen de aubergines erbij en laat nog eens 5 minuutjes sudderen. Kruid met zout en werk af met peterselie.

Ook heerlijk op een bruschetta.



Smakelijk!


Ann

Normaal gezien moet caponata zwemmen in de olie, maar ik heb het toch maar zo gelaten...

8 opmerkingen:

  1. Ann, jij voelt perfect wat ik nodig heb. Ik vroeg me al af wat ik nu moest doen met die twee aubergines die hier nog in de koelkast liggen, nu ik dat oorspronkelijke gerechtje niet meer kan (wil) maken. DIT DUS, jeej!
    Wat peist ge, is dat een goeie pastasaus?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoh, geen idee. Nog niet over nagedacht. Maar gij zult dat wel snel ondervinden zeker? :)

      Verwijderen
    2. Wel, dat was dus bijzónder lekker bij spaghetti en met wat parmezaan over geraspt!

      Verwijderen
  2. Caponata is heerlijk! Van Siciliaanse oorsprong voor zo ver ik weet, dus de maffiosi-connectie zat er boenk op :-) Wordt normaal gezien lauw warm gegeten dacht ik, als een soort lauwe salade.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga volgende week naar Sicilië en zal dit gerecht dan vast een keertje eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1 van de eerste dingen die ik ooit zelf maakte, lekker inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wordt ook koud met brood of polenta gegeten. Probeer maar eens!

    BeantwoordenVerwijderen