zaterdag 20 augustus 2011

Delicious nectarines met gesuikerde amandelen.

Delicious. Ik vind dat een mooi tijdschrift met vooral prachtige foodfoto's. Maar telkens ik daar iets uit maak dan mislukt dat precies. Ik weet niet wat het is, 't is misschien gewoon mijn smaak niet. Dat kan ook zijn. Ik wou dit keer hun in de oven gegrilde pruimen proberen met gesuikerde amandelen. Maar ik vond het eigenlijk geen lekkere combinatie.

Maar ik had geluk! Het recept vroeg om 9 pruimen, en ik had er maar zes. Daarom had ik er ook wat nectarines bijgezwierd. Awel hé. Dat was véél lekkerder.


ovenbaked plums with almonds


Wat heb je nodig?

9 nectarines (ha!)
50 g geschaafde amandelen
6 el lichtbruine suiker (kinnekessuiker)
1 bio sinaasappel of citroen (enkel de rasp)
1 kl speculaaskruiden of kaneel
500 ml vanilleijs

Doe de amandelen in een grote zeef en spoel ze onder stromend water. Laat goed uitlekken.

Meng de suiker met de rasp en de speculaaskruiden of kaneel. Was de nectarines, snij ze in twee en ontpit ze. Doe ze in een ovenschaal en bestrooi ze met 2/3 van het suikermengsel.

Meng de rest van de suiker met de amandelen en leg ze op een ovenplaat.

Zet de grill van de oven aan en laat ze goed warm worden. Doe de ovenplaat met de amandelen in de oven en zet die onderaan. Als je kan mag je daarop ook de ovenschaal met de nectarines zetten. Als dat niet lukt, zet ze er dan net boven. Laat 10 à 15 minuutjes bakken onder de grill.

Hou de amandelen goed in de gaten, ze mogen alleen goudbruin worden. Als de nectarines gaar zijn (gewoon eens prikken met een vork), mag je ze eruit halen. Verdeel ze over de kommetjes, doe er een bolletje vanille-ijs op en besprenkel met de gesuikerde amandelen.

Genieten!


Ow ja, en morgen neem ik een dagje congé. Tot maandag!

5 opmerkingen:

  1. Ja zo zie je maar weer.Als je het minste verwacht is een nieuw recept geboren.Leuke pics:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Congé, betekent dat dan eens goed op een ander gaan eten?
    Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooie foto. Het gerechtje ziet er ook lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je! @tonboutonneke helaas moet ik zelf voor mijne kost zorgen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat hebt ge toch een eetfotografisch talent. dat blauw achtergrondje. heel schoon, heel lekker, heel goed. bij mij zou het er lelijk uitzien, bij u is het nu al verrukkelijk. en ik zou het trouwens geeneens kunnen maken...

    BeantwoordenVerwijderen