donderdag 4 augustus 2011

Duizend-en-één-nacht en zand tussen de tanden.

Of liever duizend-en-één-slapeloze-nachten. Uren lig ik de laatste maanden wakker. Vaak tot 3-4 uur 's nachts. Gisteren was het weer zover. Ik ga moe naar bed en eens ik mijn hoofd op mijn kussen leg, ben ik weer klaarwakker. Na een uurtje of twee plafondstaren ben ik maar weer opgestaan en heb ik mijn kookboeken op orde gezet. Waaronder ook het kookboek "Jamie in 30 minuten".

Mijn oog viel op de tajine met mosselen, venkelsla en yoghurt met harissa. En het mag worden gezegd, Jamie stelt zelden of nooit teleur. Ook deze keer niet. Pakken smaak, niet te moeilijk en redelijk snel klaar. Meer moet dat hier niet zijn. Ik had wel niet zoveel geluk met mijn mosseltjes. Ik had ze wel 8 keer gewassen en nog zaten ze vol zand. Och ja, dan is onze maag ook al eens geschuurd hé.


tajine with mussels


Voor de tajine:

1 kilo mosselen
4 grote tomaten
1 rode ui (fijngehakt)
75 g gemengde olijfjes (groene en zwarte fijngehakt)
1/2 Spaans chilipepertje (fijngehakt)
1/2 kl venkelzaad
1 kaneelstokje
1 plukje saffraan
1 kl ras-el-hanoun (of garam masala - tip van Jamie, niet van mij)
1 kleine ingelegde citroen (fijngehakt)
wat verse koriander
olijfolie


Neem een tajine of een creusetpot en zet op het vuur met wat olijfolie, het kaneelstokje en de venkelzaadjes. Laat een 3-tal minuutjes bakken en doe er dan de ajuin, de chili en de olijfjes bij. Laat een 5-tal minuutjes bakken tot de ajuin zacht is. Haal van het vuur en laat afkoelen.
Neem de tomaten en hak de helft in fijne stukken en de andere helft in grove stukken. Zet de pan met de ajuinen terug op het vuur, doe er de tomaten bij, de ras-el-hanoun, de saffraan en de ingelegde citroen bij. Laat een minuut of vijf afgedekt sudderen. Doe er vervolgens de schoongemaakte mosseltjes bij en laat een 8-tal minuutjes afgedekt sudderen tot alle mosseltjes open zijn. Doe er wat koriander over en serveer.

De ingelegde citroenen vind je normaal in de Delhaize, Carrefour en ook bij de Indische of Turkse winkeltjes.


De couscous:

Reken een glas couscous per persoon. Doe dit in een kom en giet eenzelfde hoeveelheid kokend water erbij. Dek af met een bord en laat rustig opwellen. Besprenkel met olijfolie en prak met een vork de couscous fijn.

Voor de venkelsalade:

2 venkelbollen
sap en rasp van een 1 onbespoten citroen
1 el olijfolie
peper en zout
1/2 bussel koriander (fijngehakt)


fennel salad


Snij de uitsteeksels en de onderkant van de venkel af en gooi weg. Rasp of hak de venkel heel fijn. Meng er de rasp en sap van de citroen, en de verse koriander onder. Besprenkel met olijfolie en kruid met peper en zout.


Voor de yoghurt met harissa:

25 cl volle yoghurt
1 kl harissa
1 el olijfolie


yoghurt harissa


Gewoon alles mengen en klaarzetten. Meer moet dat niet zijn.
't Is echt genieten. Dat buikdansje achteraf hebben we maar zo gelaten. Het moet nog smakelijk blijven hé.

8 opmerkingen:

  1. Ohhh dat ziet er weer zo lekker uit... ook al is het nog ochtend en ik op dit uur nooit mosselen naar binnen zou krijgen, toch krijg ik het water al in de mond!!!!

    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai ja seg, ik ga dat boek toch ook eens kopen.

    Was één kilo voldoende voor jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor ons twee is dat méér als voldoende, 't was bijlange niet op. Bij het origineel recept moet je ook nog eens vis doen, en dat vond ik teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ingelegde citroenen te vinden bij den delhaize ? Nog niet gezien hier ... spijtig.
    'Andere' winkels zijn hier nog dun gezaaid :-(
    Ooit zelf het recept geprobeerd van Jamie om citroenen in te leggen, maar eerlijk ... ze waren niet te vreten.
    Ge krijgt toch geen nachtelijke visioenen hé als je zo in die kookboeken zit te lezen in 't holst van de nacht, of worden het vreetbuien ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons staan ze tussen de kruiden en de opgelegde pechen. ;-) Die citroenen zijn ook niet lekker zo. Je moet dat verwerken en dan is dat wel lekker. In poulet citronelle bijvoorbeeld is dat heerlijk. *ping* lampje gaat branden *ping* lampje uit... dat receptje moet ik hier ook nog posten. ;-)

    Ik mag nog zo'n honger hebben 's nachts, ik zal NOOIT opstaan om iets te eten. Anders weeg ik meteen 100 kilo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I think i have to learn dutch to read your blog. wonderful pictures like always.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is het jaar van de zandmosselen dit jaar. Ik had de onze zelfs één voor één afgekrabt en dan nog zaten ze vol zand. Jammer hè

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt me een heerlijk recept voor deze tijd van het jaar.

    En wat super blog heb je! Prachtige foto's.... ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen