dinsdag 3 juli 2012

Dag 6: jummie boekweitnoedels met peultjes en zo.

Zalig lekker is dit! En gezond, dat ook nog. De boekweitnoedels (sobanoedels) heb ik gevonden in de Bioplanet, maar je mag ook de gewone versie nemen. Toegegeven, de smaak is iets anders maar wel lekkerder. Het vult ook beter, heb ik het gevoel. En gelukkig maar, want zo met een lege maag in 't zonneke gaan liggen, dat gaat nu ook niet hé.


boekweitnoedels


Wat heb je nodig?

100 g noedels per persoon
2 eetlepels grof gehakte walnoten
100 g peultjes
100 g shiitake champignons
4 lente-uitjes
Eventueel wat verse koriander
Olijfolie

Voor de vinaigrette

1/2 tl sesamolie
2 el gewone plantaardige olie (maiskiem, koolzaad...)
1 el rijstazijn of gewone witte
1 klein chilipepertje (ontpit) of een halve gewone
2 cm gember


Kook de noedels in gezouten water volgens de aanwijzingen op het pak, spoel grondig onder koud water. Doe in een grote kom.

Doe de walnoten in een pan en rooster ze op hoog vuur (2 minuutjes ongeveer). Schep ze over in een potje.

Snij de peultjes in 2-3 stukken, alsook de champignons en hak de lente-uitjes fijn.

Zet de pan terug op het vuur en doe er de olijfolie in. Bak er op hoog vuur de groentjes in. Haal na maximaal 5 minuutjes van het vuur en doe bij de noedels. Ook de walnoten mogen erbij.

Rasp de gember en hak het chilipepertje fijn. Maak een vinaigrette met de sesamolie, plantaardige olie, azijn, chili en gember. Giet over de noedels en meng alles grondig onder elkaar.

Verdeel over de borden of kommetjes en werk eventueel af met de koriander.

Dit gerecht is op z'n best lauw of zelfs koud.


Smakelijk!



Ann


Hoe zit het nu met die beweging/sport?


Sommigen zeggen dat je niet kan afvallen zonder te sporten, anderen claimen dan weer dat je niet afvalt door te sporten.

De waarheid ligt zoals steeds ergens in het midden. Van sporten of bewegen (wandelen, fietsen, joggen,...) word je sowieso energieker. Je gaat je beter voelen en je bent je meer bewust van je lichaam. Ook in het "koppeke" ga je je beter voelen. Daar is het mij vooral om te doen. Ik voel mij echt gelukkig als ik een flink eind gefietst heb. En dat geluk is de perfecte motivatie om je lichaam goed te onderhouden en te voeden.

Je voelt je goed, je voelt je gemotiveerd, je voelt je mooier en dus ga je ook je dieet makkelijker kunnen volhouden.

Daarom zeg ik, diëten zonder sporten: da's moeilijk. Het gaat, maar met wat beweging is het toch veel makkelijker vol te houden.



Ring ring! Ik ben ermee weg hé!

10 opmerkingen:

  1. Ik krijg dat wel vaker te horen: jij loopt dat eraf...en zeker dan na een marathon. Niet echt, en dat is voor mij ook niet de bedoeling. Maar ben er toch ook van overtuigd dat het een must is, die beweging, of je nu wil afvallen of niet. En dat koppeke: volledig mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. boekweitnoedels vind je in de gewone supermarkt in het aziatisch-hoekje. Ze heten meestal (japanse) soba-noodles.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leve de Bioplanet om de hoek! Gaan we eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. deze info heb ik van mijn halve trouwboek,
    doctor diergeneeskundige wetenschappen en dierenvoeding (maar ja ne mens is ook een dier he)
    en het is wetenschappelijk bewezen:
    als je beweegt of actief bezig bent ligt je metabolisme hoger (de snelheid waarmee je voedingsstoffen verwerkt tot energie)
    dus als je wil afvallen is de combinatie beweging en dieet ideaal!

    en sobanoedels ken ik nog uit mijn macorbiotische fase (een vijfde eeuw geleden) ze hebben toch wel een ander smaakje, lukt nog niet om het mijn kinderen aan te smeren, hier zijn het nog de rijst of tarwenoedels :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. pythagoras de oude3 juli 2012 om 22:25

    De noedels zijn 100 gr per persoon. Hoeveel personen moeten leven van 100 gr peulen en 100 gr champignons ? Ik bedoel maar , er staat meestal niet aangegeven voor hoeveel personen de gerechten zijn. Voor 4 personen bleken peultjes en champignons minder prominent aanwezig dan op de foto.Het was wel even lekker als op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's voor mij altijd moeilijk om te bepalen want ik ook altijd maar voor 2. En daar komt nog bij: zijn het grote of kleine eters? Eten ze veel of weinig groenten? Ik ga er eigenlijk van uit dat de meeste thuiskoks hun publiek wel kennen en zeker bij groenten de hoeveelheden aanpassen als het nodig is. En als je vragen hebt, mag je me altijd mailen, ik mail meestal heel snel terug. :-)

      Verwijderen
    2. Ik kook altijd voor 2 wou ik zeggen, niet ook. :)

      Verwijderen
    3. pythagoras de oude3 juli 2012 om 22:58

      Je bent inderdaad een rappe. Merci en dank u voor het antwoord.

      Verwijderen
  6. Wat een heerlijk recept, ga ik zeker uitproberen! Thanks

    BeantwoordenVerwijderen