dinsdag 6 augustus 2013

Toppertje: exotische curry met scampi's.

Nog nooit voorgehad dat ik bij het fijnstampen van specerijen zo in de wolken was van de heerlijke geur die daarbij vrijkwam. Ik wist meteen dat dit een echt toprecept was. Jammer genoeg moest ik laat werken gisteren en kon ik pas om 21 u beginnen met koken, met als gevolg een iets mindere foto, maar je ziet wat je moet zien: dat het lekker is! Dit recept is ideaal om je disgenoten te verbluffen met je (onbestaande) kookkunsten. Kom, waar is je schort?  We beginnen eraan!


prawncurry


Wat heb je nodig voor 4? 

650 g scampi's (mogen klein formaat zijn)
1 el witte wijnazijn
2 tl kurkuma
snuf zout

12 zwarte peperbollen
1 el korianderbolletjes
1 tl venkelzaad

2 el plantaardige olie (arachide of zoiets, geen olijf)
1 ajuin
1 tomaat
4 teentjes look
3 cm gember
400 ml kokosmelk (blik)
1 limoen (sap)
1 grote chilipeper
bosje verse koriander


Pel de scampi's en haal er het darmkanaal uit. Meng met de witte wijnazijn, kurkuma en het zout. Zet 20 minuutjes in de koelkast.

Doe de peper-,  korianderbollen en venkelzaadjes in een vijzel en stamp zeer fijn. Doe in een potje. Pel de look, schil de gember, snijd alles in blokjes en stamp in de vijzel tot een pasta.

Pel de ajuin en snijd in blokjes.

Doe de olie in een anti-kleefpan en bak (op een matig vuur) gedurende 8 minuten de ajuin tot hij lichtjes bruin ziet.

Snij de tomaat in blokjes en doe bij de ajuin. Laat 3 minuten meesudderen.

Nu mag er de look en gemberpasta bij en laat 1 minuutje meebakken. Doe er nu de gestampte specerijen bij. Roer alles goed.

Nu mogen de scampi's erbij, laat 3-4 minuutjes meebakken (niet langer anders worden ze taai). Roer er als laatste de kokosmelk en het limoensap eronder. Haal van het vuur.

Werk af met de fijngehakte chilipeper en de verse koriander.

Lekker met rijst! Ik gebruik hiervoor altijd Tilda rijst die ik bij de Indiër haal.

Smakelijk!


Ann


8 opmerkingen:

  1. MMMMM Ik ruik het tot hier, ben dol op dat sooret gerechtjes en mijn wederhelft al helemaal, dus die ga ik maken ...dank je wel voor het delen van het recept

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow heerlijk! Het is nog geen half negen en ik zit hier te watertanden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooo, die komt hier heel gauw op tafel! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Getest en heel lekker bevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mindere foto? Niets op aan te merken. Het is om van te watertanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je Ann, getest en heerlijk receptje. Het venkelzaad en de marinade met wijnazijn geeft het echt een boost. Ik voeg er ook nog de zeste van de limoen bij, dat geeft het die extra frisse tint.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uitgetest en goedgekeurd hier thuis! Bedankt voor het gerechtje!

    BeantwoordenVerwijderen