vrijdag 9 augustus 2013

Salade folle à la Grècque.

Ik hou echt van een salade waarbij warm en koud gecombineerd wordt. De zoute gebakken halloumi gaat perfect samen met de lichtzure ajuin, de hete chili en de kruidige salade. Ik had een variant van deze salade gezien op de BBC, maar ik had niet alle ingrediënten in huis en heb er dan maar mijn eigen versie van gemaakt. En ik heb niets gemist, integendeel. De mijne is iets eenvoudiger, en dat hebben we graag hé. Wat denk je? Gaan we eraan beginnen?


halloumislaatje


Wat heb je nodig voor 2? 

1 pak halloumi (225 g)
2 handen ruccola
1 bosje koriander
1 bosje munt
1 kleine rode ui
1 lange rode chilipeper (fijngehakt)
10-15 kerstomaatjes
150 g boontjes
1 blik kikkererwten (240 g)
2 + 1 el citroensap
3 + 1 el olijfolie extra vergine
peper en fleur de sel

Pel de ajuin en snijd in flinterdunne schijfjes (ik doe dat met een mandoline).

Doe in een kom 2 el citroensap en 3 el olijfolie, kruid met peper en zout en meng goed met de schijfjes ajuin. Laat 15 minuutjes staan.

Snijd de kerstomaatjes in vier en doe in een kom. Was en droog de ruccola en doe bij de tomaatjes. Hak de koriander en munt grof en meng onder de ruccola.

Kuis de boontjes en kook ze gedurende 4 minuutjes in licht gezouten water. Giet af en schrik onder koud water.

Zet opnieuw water op en doe hierin de afgegoten kikkererwtjes en warm gedurende 1 minuutje op. Giet af.

Zet een anti-kleefpan op het vuur en warm de resterende olijfolie hierin op. Snijd de halloumi in plakjes van een kleine cm en bak in de olie tot elke kant goudbruin ziet.

Verdeel de sla over de borden, dresseer met de boontjes, kikkererwten, ajuin, chili en halloumi. Werk af met een straaltje olijfolie, citroensap, peper en zout. Serveer meteen.

Smakelijk!


Ann



5 opmerkingen:

  1. Ziet er heeerlijk uit, eentje om te pinnen! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit slaatje al twee keer gemaakt en telkens met groot succes. Een aanrader.
    Voor mij één minpuntje: ik vind de halloumi nogal zout. Maar dit is natuurlijk persoonlijk. Moest ik hem afspoelen onder stromend water, zou het dan minder zout smaken???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heelijk uit! ik ga hem dit weekend maken maar ik denk dat ipv de halloumi ga ik geitenkaas gebruiken, ben er dol op.
    Dankjewel voor dit recept!

    Groetjes, Naomi
    foodsandphotos.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gestopt met bloggen ?

    Spijtig...


    Trouwe lezer Natalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Natalie,

      Vanavond maak ik eindelijk nog een gerecht dat morgen op de blog komt.

      Alvast bedankt voor het geduld!

      Ann

      Verwijderen