donderdag 21 november 2013

Kip-teriyaki slaatje met mango en waterkers

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad vooraleer ik weer kon bloggen. Nu ik alleen woon, is het toch allemaal niet zo evident meer. Ik heb dubbel werk en ik kook gewoon minder voor mezelf. Voor mij is koken een manier om te laten zien dat ik mijn disgenoten graag zie. Ik steek daar mijn hart en ziel in. En voor mezelf koken, tja het is toch hetzelfde niet.

kipslaatje

Toen ik op een blauwe maandagmorgen zielig naar mijn eenzame boterham (ik overdrijf nu echt wel hoor) zat te staren, ging de deurbel. Het was postbode. Met een potig pakket (en helaas ook nog een hoop facturen). De afzender? Le Creuset.  Toink! Ik kreeg zomaar een grillpan! Of ik niet mee wou doen aan hun Facebook wedstrijd ... Euh, voor een Le Creuset grillpan wil ik wel meer doen dan dat. Zo principieel ben ik nu ook weer niet. Trouwens, ge moogt ook voor mij stemmen (gewoon mijn foto aanklikken en 'liken' - je maakt dan zelf ook kans op de grillpan), misschien heb wij eindelijk eens geluk bij een wedstrijd. Ik wil ook wel eens rond mijn tafel dansen van plezier, het is heel erg lang geleden. (Een fijn staaltje van emotionele chantage zowaar). 

creuset

Dus ikke aan de slag met een kipfilet, wat waterkers en mango. Zelfs op mijn eentje heeft het verschrikkelijk gesmaakt. Wat moet dat dan niet zijn als je dat voor iemand maakt die je graag ziet? 

Kom jong, doe je gesponsorde schort aan, en we gaan eraan beginnen!

Wat heb je nodig... voor twee? 

2 kipfilets
1 el teriyakisaus
2 bosjes waterkers (of 1 grote)
1 bosje radijsjes
20 blaadjes munt
1 klein bosje verse koriander
1 mango
1 el roze peperkorrels
1/2 chili
1 limoen
1 el koolzaadolie 
zwarte peper - geen zout (werkt echt niet)


Zet de grillpan op het vuur en laat heel gestadig opwarmen (dus eerst op een laag vuur, daarna wat hoger en na een minuutje of vier op het hoogste vuur). 

Smeer de kipfilets in met de teriyakisaus (mijne kwam van Oxfam). Laat 3-4 minuutjes intrekken. 

Doe een beetje olie in de pan en leg er de kip in. Rooster aan beide kanten tot de kip gaar is. 

Was de waterkers, hak de verse koriander heel grof en de chili fijn, schil de mango en snijd het vruchtvlees in blokjes, snijd de radijsjes in flinterdunne plakjes. Verdeel alles over de borden. Besprenkel met de olie en werk af met wat limoensap (en eventueel wat rasp). Strooi er de roze peperkorrels over en kruid af met wat zwarte peper. Geen zout dus, past er niet bij. 

Laat de kipfilets wat rusten en snij in reepjes. Verdeel over de salade en serveer meteen met wat brood of rijst. 

Smakelijk!



Zielige Ann die dringend een stem nodig heeft want ik wil ook wel eens iets winnen. Naast die grillpan natuurlijk. Die krijgen ze niet meer terug, dat ziede van hier!







18 opmerkingen:

  1. met plezier wil ik stemmen, maar ik zie niet goed waar op die FB pagina. Eens een fan, altijd een fan van ann hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en om een grillpan te winnen, wil ik zo,nder scrupules op uwe foto klikken :-) I <3 le creuset!!!
    en dat gerechtje ziet er ook ni slecht uit moet ik zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit! En ik heb je foto geliked op FB

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oei ann, er is blijkbaae vanalles gebeurd in je leven!
    Veel sterkte en verwen jezelf maar goed met je lekkere kookkunsten !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor jezelf koken is idd niet altijd even leuk of evident. Aangezien ik je gerechten altijd zo leuk vind hoop ik dat je er wel nog gaat blijven posten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben aan het broeden op een nieuw idee. Je zal er nog wel van horen. En het zijn natuuuuuuurlijk recepten. :)

      Verwijderen
  6. Wij hebben zo'n grillpan, mazr hij wordt vooral door mijn ventje gebruikt. Dit receptje ga ik toch eens proberen! Natuurlijk heb ik voor je gestemd, als het je wat kan opfleuren... Je berichtje las een beetje droevig... Veel sterkte en hopelijk krijg je gauw weer de smaak te pakken, om te koken zoals je zo graag doet, zelfs al is het voor jezelf. Ik doe ook weinig moeite als het alleen voor mij is, maar eigenlijk is dat onzin, alsof je zelf geen lekker eten verdient!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed om je weer te zien! Miste je recepten al. En over alleen eten: het went. Tot op zekere hoogte dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Blij je weer te lezen, Ann! Als je eens een maatje zoekt om samen te eten... dan schrijf je maar zelf een wedstrijdje uit hé... genoeg gegadigden!
    Maar... ook ik zie niet hoe ik jouw foto kan' liken'... die lijkt niet alleen te verschijnen (toch niet met een 'vind ik leuk'-icoon)?!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ben ik weer... ondertussen heb ik de richtlijnen met wat meer aandacht gelezen - foto aanklikken, Katrien! - en lukt het!
    Vraagje: kan je die grillpan op een keramische kookplaat gebruiken of enkel op gas?!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Yes we zullen nog een pinnen (na het stemmen he !)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ga ook stemmen, als ik al niet te laat ben. Ik maak regelmatig een van je recepten en ik ben blij dat er weer leven is op je blog! Die grillpan heb ik deze zomer gekocht. Het is heel goed gerief zoals we dat van de creuset pannen en potten hier gewend zijn. Goed maar zwaar, dat wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb niet het slaatje gemaakt, ik had zin in iets warmers deze koude dagen. Maar je bracht me op een idee met de kip-teriyaki. Dat zijn zo'n dingen waar ik dan soms zelf niet op kom. Heb er vergeten groentjes bij geroosterd in de oven (pastinaak, aardpeer met wat wortel en ui) en die marinade geeft dat tikje extra aan de kip.
    Bedankt alweer!
    (en nu nog die pan winnen, want mijn gewone grillpan trekt op niet veel ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb een vereenvoudigde versie gemaakt met veldsla, mango en kip. Lekkere combinatie.

    Ik wens je een gezellig eindejaar !
    Jouw receptjes zijn vaste waarden in mijn huishouden !

    Take care
    Natalie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijne feestdagen voor jou! Ondertussen zit ik te wachten op je volgende receptje! Of wordt er niet meer gekookt? Benieuwd naar je nieuw idee! :-)

    BeantwoordenVerwijderen