vrijdag 29 juni 2012

Dag 2: Gamba's met limoen en koriander

Ik had precies last van de warmte vandaag, want ik ben vanalles vergeten toen ik mijn avondmaal klaarmaakte. Dus daar mogen nog een hoop groentjes bij. Ik heb er nog een slaatje van tomaten bijgemaakt en dat was superlekker. Ik ga eerst het recept meegeven en daarna leuter ik nog wat verder over gezond eten en zo. Dan kun je op z'n minst selectief lezen. ;-)


scampimetnoodlessesam


Wat heb je nodig?

75 g noodles per persoon (100 g voor mannen)
8-12 scampi's per persoon schoongemaakt
4 teentjes look
1 1/2 el wokolie (ik heb de pikante thaise) genomen
1 el sesamzaadjes (optioneel)
1 mespuntje piment d'espelette of chilipoeder of cayenne (optioneel)
4 lente-uitjes fijngesneden
1 limoen
1 bosje koriander


Kook de noodles volgens de aanwijzingen op het pak in gezouten water.

Zet een braadpan op het vuur en doe er de sesamzaadjes in. Bak ze goudkleurig en giet ze in een kommetje. Zet de pan terug op het vuur en doe er de wokolie in. Bak er de scampi's in (2 minuutjes aan elke kant). En pers er de look over uit. Bestuif met de chili of piment of cayenne. Haal van het vuur.

Giet de noodles af, spoel efkes onder warm water en verdeel over de borden. Leg er de scampi's op en pers er de limoen over uit. Besprenkel met de sesamzaadjes, uitjes en koriander en 't is klaar. Maar best dus nog een slaatje bij eten.


Smakelijk!


Bon, dat was het eten. Misschien is het eens interessant om te weten hoe mijn VOORLOPIG dagmenu eruit ziet. Er moet sowieso nog soep bijkomen, maar ik had er met deze hitte echt geen zin in.


8u30: pap van 25 gr havermout en 2 cl halfvolle melk. Geen suiker, ik heb er wel 50 g bosbessen bijgedaan van eigen kweek. 2 koffie's zonder melk en suiker.

11u: een zalige perzik.

13u: 50 g pasta met 2 el pastasaus (receptje volgt nog) en wat sla en komkommer

15u30: 200 g magere yoghurt met kersen

19u: de scampi's

23u: een yogi thee zonder suiker


1 1/2 water



Let wel, ik ben een vrouw hé, een man moet toch wel meer eten. Er zal nog hier en daar aan mijn eetplan moeten gesleuteld worden om het echt evenwichtig te maken, maar da's al doende.

Meer dan vet alleen

Ik weet dat je met minder vet je niet of weinig gaat vermageren, het is een combinatie van verschillende factoren. Aan de andere kant, ik heb al geprobeerd om minder koolhydraten (en dus meer proteïnen) te eten of zelfs een tijd te bannen, maar bij mij werkt het dus echt niet. Ik werd er letterlijk doodziek van en ik viel heel regelmatig flauw. Niets voor mij dus.

Ik denk dat elk mens uniek is en dat bij elke mens de accenten anders zullen liggen. Ik eet bijvoorbeeld heel graag groenten en fruit. En de hele dag vlees (of dergelijks) eten, daar walg ik van. Ik krijg het gewoon niet binnen. Terwijl anderen niets liever hebben.

Dus ja, het is dan misschien efficiënter om minder koolhydraten te eten, maar wat heb je er aan als je het niet lust en bijgevolg niet uithoudt? Wetenschap is ook niet alles. Het leven zit veel gecompliceerder ineen dan dat.

Ik zou ook nooit kiezen voor dieetpillen, shakes en andere 'hulpmiddelen'. Ik geloof er gewoon niet in. Zeker de proteïneshakes niet. Ja BDW is al heel veel gewicht kwijt, de mens ziet er wel verschrikkelijk grauw en grijs uit. Toegegeven hij is vermagerd... en zijn portefeuille ook. 600 euro per maand (in het begin) aan shakes is belachelijk veel geld. Je verliest snel veel gewicht, akkoord. Maar ten koste van wat? Wat binnen 2 jaar? Wat als men hervalt? Crashdiëten van -10 kilo per maand, dat kan gewoon niet goed zijn.

Och jong, elke zomer is er wel een nieuw dieet: Montignac, Atkins, bloedgroependieet, koolhydratendieet,... Ik blijf er mijn twijfels bij hebben. Een gezond gewicht behaal je alleen als je het kan volhouden zonder dat je het gevoel hebt dat je je best moet doen. Tuurlijk, de eerste tien dagen zijn de moeilijkste, het is een kwestie van gewoontes doorbreken, maar het kan. Zolang je maar niet te gek doet.

Ik heb alweer te lang gepreekt vrees ik. :-)


Tot morgen!


Ann








9 opmerkingen:

  1. Iedereen heeft het maar over vet, maar suiker is veel erger.
    Bekijk dit zeker eens, een echte aanrader:
    http://www.youtube.com/watch?v=h0zD1gj0pXk&list=PL39F782316B425249&index=1&feature=plpp_video

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Michiel, ik weet het. Het staat ook duidelijk in mijn tekst.

      Verwijderen
    2. Ik heb het filmpje bekeken en ik denk er idd net zo over. Maar dat komt nog in mijn verhaal. Ik haat light. Ik geloof er niet in. We hebben nog nooit zo light gegeten en we zijn nog nooit zo dik geweest.

      Verwijderen
  2. Ann, het lijkt me dat je geen scampi (zoetwater kreeftjes) hebt gebruikt, maar gamba's (zee-/zoutwater garnalen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groot gelijk hebt ge! Dus preek maar gerust verder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij gewoon alles met mate: ik kan dus gemakkelijk een stukje van een chocoladereep eten en de rest terugleggen. Bij anderen moet die reep ineens op. Of een zak chips (niet dat ik dat veel in huis heb, tenzij groentechips). Ik doe daar een week over om dat op te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik probeer ook gezonder te eten (en tegelijkertijd wat kilo's te verliezen), dus je "preken" zijn net heel inspirerend en motiverend:-)
    Om proteïnen binnen te krijgen, eet ik zelf regelmatig cottage cheese (handig ook als je sport). Je moet er voor zijn voor die rare structuur natuurlijk, maar ik ben er verzot op (zeker gemixt met een beetje sambal oelek, dan krijg je een pittig broodbeleg).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de 'overnight oats' (populair op pinterest) moet je ook zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen