woensdag 13 juni 2012

Dag 29: "vul hier een land in" kip curry

Geen flauw idee van waar deze curry komt, 't is ook niet belangrijk. Hij is héél lekker en dat is het enige wat telt uiteindelijk. Ik heb "durban curry" gebruikt, da's zo'n potje currypoeder dat ik in dundelais gevonden heb. Maar andere currymengelingen gaan ook hoor. Ik heb hiervoor een hele kip gekocht want 1 kip kost evenveel als 1 kipfilet. Echt waar. Kijk het maar eens na. Ik heb het natuurlijk over een gewone braadkip en niet de duurdere soorten. Ik heb voor een kleine hele kip 2.70 € betaald. Ik gebruik in dit recept kokosmelk. Let op dat je de hartige variant neemt en niet de melk die bedoeld is voor desserten.


kip curry


Wat heb je nodig?

1 hele kip (of 2 dubbele kipfilets)
2-3 el arachideolie
1 ajuin
3 teentjes look
3 wortelen
2 tl durban curry
1 tl gemalen komijn
1/2 tl gedroogde tijm
400 ml kokosmelk
1/2 blokje kippenbouillon
peper en zout


Snij de kip in 6 of 8 stukken (je kan hier een instructiefilmpje bekijken). Doe de olie in een pan met dikke bodem en bak hierin de stukken kip aan. Als de kip mooi gekleurd is, mag je ze eruit nemen en op een diep bord leggen. Hak de ajuin in stukjes, alsook de look en de wortelen. Doe in de pan en laat rustig bakken tot de ui glazig ziet.

Doe hierin de curry, komijn en tijm en laat een klein minuutje meebakken (het gaat heerlijk beginnen ruiken). Doe de kip opnieuw bij de rest, giet er de kokosmelk bij en 400 ml water. Doe er ook het half bouillonblokje bij. Zet het deksel deels op de pot en laat 15-20 minuutjes rustig pruttelen. Kruid met peper en zout.

Lekker met gekookte rijst en eventueel verse ananas.


Smakelijk!


Ann


9 opmerkingen:

  1. hoe zit dat eigenlijk met die kokosmelk? ik heb dat nog al gehoord dat je niet de gezoete versie mag nemen maar zelf heb ik die info nog nooit op het doosje/blikje zien staan en misschien neem ik dus altijd de foute...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is meestal die "creamy" versie die je niet mag gebruiken. Het staat er wel altijd op (in de kleine lettertjes) of het voor dessert en/of hartig gebruik is. Meestal staan er ook receptjes op en daaraan kan je ook zien voor wat het is. :)

      Verwijderen
  2. Allee, 'k moet morgen naar dunaadeedullais. Ik zet al wat ik niet heb van ingrediënten op mijn lijstje en dan maar zoeken of ik daar alles vind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewone curry is ook goed zenne, zo anders is die durban niet. En 't was bij mij ook nen adeedulais. :-)

      Verwijderen
  3. Maar dàt ziet er lekker uit, amai! Dat ga ik ook eens maken, wij eten hier namelijk nogal veel kip (we zouden eigenlijk beter zelf eens een vleeskippenkwekerij beginnen...).
    Mijn stuffdinges komen meestal wel van dukolruit, maar zoveel verschil zal dat wel ni maken, zeker?! Er is ni meteen nendulais in ons buurt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij noemen dat "de colle". ;-) Daar is't ook goed zenne. :)

      Verwijderen
  4. sé , dat zijn nu het soort van stoofpotjes waar ik stapelzot van ben !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Awel, ik denk dat het nen Zuidafrikaans curry is, gezien ge Durban curry hebt gebruikt. :p

    Ik heb voor vandaag een Lamb Korma voorbereid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uitgeprobeerd en voor herhaling vatbaar!

    BeantwoordenVerwijderen