zondag 24 juni 2012

Dag 38: het ultieme arme luizen gerecht.

Wat de ajuinsoep in Frankrijk is voor de dames van lichte zeden is de pasta puttanesca voor de 'lichtekooien' in Italië. Ach waar is de tijd dat ik nog in Gent woonde, ons appartementje uitkijkend op de Belgradostraat. Ik noemde dat het uitrangeerstation voor de meisjes die eerder 'fin de carrière' waren. Ahum.

Naar 't schijnt is er nu veel veranderd in die buurt, veel meer overlast en zo. Jammer, want ik vond het er wel heel tof. Dames in negligé op hoge hakken luidkeels rennend achter een niet betalende klant. Dagelijkse kost. Fin, het heeft niets met deze pasta te maken, maar kom. Een beetje couleur locale is altijd goed voor de appetijt.


pasta puttanesca



Wat heb je nodig?

100 g pasta per persoon
1 ui (fijngesneden)
4-5 teentjes look (fijngehakt)
1 chilipeper (fijngehakt)
1 klein blikje ansjovis op look
2 tomaten in blokjes gesneden
1 blik tomatenblokjes (400 g)
2 el kappertjes
2-3 el olijfolie
zwarte peper


Kook de pasta (volgens de instructies op het pak) in gezouten water.

Doe de olijfolie in een steelpannetje en fruit er op een matig vuur de look, ajuin en chili in. Zorg dat de look niet bruin wordt. Doe er de ansjovis bij en bak tot de ansjovis helemaal 'gesmolten' is. Doe er de verse en de tomaten uit blik bij, zet het vuur wat hoger. Laat goed doorwarmen (3-4 minuutjes). Kruid met peper (zout hoeft niet vanwege de ansjovis) en roer er de kappertjes onder.

Giet de pasta af en doe er de saus bij, roer goed. Verdeel over de borden en bestrooi rijkelijk met geraspte parmezaan. Ow ja, zwarte olijven zijn er ook heel lekker bij, maar die had ik niet.


Smakelijk!



Ann

8 opmerkingen:

  1. Haha, wij hebben daar vrijdag gelogeerd, in de Belgradostraat, bij vrienden die daar wonen.
    De overlast viel nogal mee, al heb ik achter de rug van de wederhelft duidelijk gemaakt aan de 'buurvrouwen' dat hij een beetje te veel had gedronken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, lijkt op wat ik regelmatig meemaak. Al faked het lief dan zijn dronkenschap, hij heeft wat schrik van sommige dames... ;-)

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als bewoonster -niet werkneemster, laat dat duidelijk wezen- van de Belgradostraat moet ik jouw bericht beamen. Het wordt er niet beter op. Ook de venten niet. 's Nachts om 2h terugkomen via de Zuid van een feestje hoeft niet meer (kan niet meer), doordat ik op de hoek woon ga ik nog liever rond langs Sint-Anna en de Keizer Karelstraat.
    Nachtelijke gevechten in de sneeuw (en in string) om een klant, 60+dames die dagelijks in de zelfde zwarte négligé mannen moeten binnensmeken. Mijn buurt, jawel. Maar pasop, allemaal even vriendelijk als ik dagelijks passeer. (Helaas ook iets té tegen het Lief als ik daarmee passeer)
    Maar om tot de pasta te komen: hij ziet er lekker uit en ik ga hem zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het moet er nu, na het lezen van jouw hilarische verhaal, toch eens echt van komen: het bereiden van pasta puttanesca! Het ziet er geweldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi, wat een verhaal, prachtig! En het gerecht ziet er weer eens heerlijk (en mooi) uit, dat ga ik proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey misschien kan iemand van jullie me het verschil tussen kappertjes uitleggen? Jij hebt er nu grote gebruikt. Is er een verschil in smaak met de kleintjes? En bij Delhaize heb je dan ook nog een verschil in de kleintjes: surfine en nonpareille. Wat is het verschil daartussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en niet meer nodig, heb alle info gevonden: http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/zuren/kappertjes.html

    BeantwoordenVerwijderen