dinsdag 13 maart 2012

Toast, een film voor foodies op Prime.

Ik maak nooit reclame voor films die vertoond worden op Prime, maar ik maak deze keer toch graag een uitzondering.

Toast, is het levensverhaal van de Britse foodie, foodwriter en televisiepresentator Nigel Slater. Je hebt hem misschien al eens gezien op TV, of misschien niet. Ik ben echt dol op zijn stijl. Eenvoudig, liefdevol, eerlijk. Da's zijn keuken, en eigenlijk komt hij zelf ook zo over. Genieten dus.





Maar zijn levensverhaal dus. Zijn moeder was een echte keukenkluns en had een panische angst voor alles wat vers was. Dus aten ze dag in, dag uit toast en af en toe iets uit blik. Maar meer niet.



Plots sterft zijn moeder en moet hij een nieuwe stiefmoeder accepteren. Ze komen - op z'n zachtst gezegd - niet zo goed overeen. En om in de gunst te komen van de vader proberen Nigel en zijn stiefmoeder elkaar de loef af te steken door de meest heerlijke maaltijden te koken voor vader.

Niet leuk voor een kind, maar 't was wel het begin van zijn culinaire carrière.


Als je Prime hebt, zeker eens kijken, zo niet hopen dat hij ooit eens op TV komt. 't Is geen grootse cinema, maar toch is het genieten.

1 opmerking:

  1. Ik las het boek toen het pas gepubliceerd werd, heerlijk nostalgisch. De film heb ik vorig jaar mogen smaken op de Beeb. Het is een leuke adaptatie.
    Het helpt als je een beetje de achtergrond geschiedenis kent van de engelse keuken uit die tijd.
    Na de tweede wereldoorlog hebben de Britten nog op food rationing tot midden jaren 50. Vrouwen gingen ook uit werken en de vanuit Amerika komende convenience food deed zijn intrede. Met alle gevolgen vandien. :)

    Anyway, ik kan beamen dat de film en zeker ook het boek zeer de moeite waard zijn.
    Nigel is mijn favoriete tv kok.

    BeantwoordenVerwijderen