zaterdag 26 mei 2012

HhhH, een lichtjes geniaal boek.

Himmlers hersens heten Heydrich is de naam van het debuut van Laurent Binet. Ik had het boek al een hele tijd geleden zien liggen, maar ik vond het zo'n rare titel dat het mij niet echt aansprak. Tot ik het voor een prikje vast kon krijgen.


HhhH


Het boek vertelt drie verhalen op een heel unieke manier. Enerzijds wordt het verhaal verteld van Heydrich, het hoofd van de SS en rechterhand (en volgens velen de brains) van Himmler. Alles wat over hem in dit boek verteld wordt is geschiedkundig juist. Zijn carrière bij de Nazi's, de intriges, de moorden, zijn aandeel in de Kristalnacht, zijn belangrijke rol in de holocaust... en natuurlijk ook de aanslag waarbij Heydrich om het leven kwam in 1942.

En dan is er het verhaal van Jan Kubis en Jozef Gabcik, twee Tsjechische parachutisten die opgeleid worden om Heydrich te vermoorden, hoe ze werden verraden, en vooral ook hoe ze 8 uur lang weerstand bieden aan 800 (!) Nazi's.

Het derde verhaal is dat van de auteur zelf. Je leest gewoon mee hoe zijn roman tot stand komt, wat zijn gedachtegang is, hoe hij zijn onderzoek voert, waarom hij weigert om dialogen te schrijven (want die zijn sowieso onwaar want hij kan gewoon niet weten wat er exact gezegd werd),...

Je zou denken wat een merkwaardig boek, maar het leest echt als een TGV. En het is, ondanks de ietwat vreemde opzet, ongelooflijk spannend en onderhoudend. Ik vind het een ongelooflijk knap debuut. En het smaakt zeker naar meer. Absoluut.


Volgende boek op het menu: Het raadsel Spinoza. Ik ben benieuwd.


Prettig weekend!

5 opmerkingen:

  1. Oh, tweede wereldoorlog! Die ga ik zeker onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aangezien alles in verband met WOII mij wel aanspreekt, komt deze zeker op de te lezen lijst. Dank je voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook alleen maar positieve recenties gelezen, maar het boek zelf is nooit tot bij mij geraakt. Misschien moet ik ook wachten op dat 'prikje'.
    'Het raadsel Spinoza' staat wel in de boekenkast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een verzameling kortingbonnetjes van vorige aankopen, kunnen wel eens helpen. :)

      Verwijderen
  4. Leuk! Ik heb meteen zin om het te lezen. En hier is de MDH begonnen aan Het Raadsel Spinoza: zo te zien aan de leessnelheid is het een goeike! :-)

    BeantwoordenVerwijderen