donderdag 14 februari 2013

Zondige zoete aardappelgratin

Echt afvallen van deze gratin ga je niet doen, verre van, maar hij is zijn zonde waard vind ik. Dit recept heb ik ook weer uit het Veg! kookboek gehaald van dienen tiep met veel te lange naam. Morgen verschijnt hier nog een recept uit hetzelfde boek. Toch makkelijk hé, als ik alles voor jullie uitprobeer? Kom, ik ga er niet veel woorden aan vuilmaken, we beginnen eraan! Dit recept is met pindakaas, maar ik denk dat het net zo lekker is zonder.


sweet potato gratin

Wat heb je nodig voor 4?


1 kilo zoete aardappelen
2 el zonnebloemolie
1 rode chilipeper
3 teentjes knoflook
250 ml (soja)room
150 g pindakaas
1 limoen (zeste + 2 tl sap)
fleur de sel en zwarte peper


sweet potato gratin

Verwarm de oven voor op 190° en vet de ovenschaal in met olie.

Schil de aardappels en snij ze in plakjes van maximaal 2 mm. Doe ze in een kom samen met 1 el olie, fijngehakte chili en room. Pers er de teentjes look over uit, kruid met peper en zout, en meng heel grondig.

Doe de resterende lepel olie bij de pindakaas samen met de zeste en het sap van de limoen. Roer alles goed onder elkaar.

Doe de helft van de aardappelmengeling in de ovenschaal en lepel er de pindakaas over. Bedek met de rest van de zoete aardappelen en giet de room die nog in de kom zit over de aardappelen.

Bedek de schotel met alufolie en zet 20 minuutjes in de oven. Haal er na die 20 minuten de folie af en zet nog eens 30 minuutjes in de oven tot de bovenkant goudbruin ziet.


Lekker met een pittig slaatje van bijvoorbeeld waterkers.


Smakelijk!



Ann





6 opmerkingen:

  1. Lijkt me zalig, ik ben gek op zoete aardappel. Ik heb het boek ook,maar dit recept was me nog niet opgevallen. Maar gaat hier zeker een keer gemaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm met zoete aardappelen en pindakaas. Dat lusten wij hier wel! Ik heb het (weer eens) in mijn kookmapje gestoken. Moet nog veel uitproberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt weer fan-tas-tisch. Ga ik uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb me dit boek onlangs ook aangeschaft en al een aantal zaken uit gemaakt. die fritatta met winterse groenten in de oven is ook zalig lekker . die zoete aardappelen wil ik morgen misschien ook wel eens maken, ziet er lekker uit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoete aardappel staat hier vaak op het menu omdat ons oudste zoontje een aardappelzetmeel allergie heeft. Morgen deze bereiding eens testen (met sojaroom, want de kleinste heeft een koemelkallergie ;-)).

    BeantwoordenVerwijderen