maandag 29 juli 2013

De zomer is een feest met deze kersentaart!

Lang geleden hé, dat ik hier nog eens een dessertje geblogd heb? Dit recept (van BBC Good Food) is echt een aanrader en zo makkelijk om te maken! Ik heb een mix gebruikt van kersen en krieken, maar als je niet van zuur houdt, laat die krieken dan maar voor het bier.

kersentaart

De oogst van mijn kriekenboompje was redelijk uitbundig en het staat er nog maar twee jaar. Mijn kersenboompjes staan er even lang, maar daar had ik er misschien een 30 tal. Ik vind krieken lekkerder dan kersen eigenlijk, sappiger en meer smaak. Maar kom, genoeg geleuterd, we gaan eraan beginnen!


krieken


Wat heb je nodig voor 4? 

140 g zelfrijzende bloem
1/2 tl kaneel
50 g rietsuiker
1 ei
4 el melk
85 g gesmolten boter
250 g kersen + 100 g krieken (of 350 g kersen)

Voor de crumble: 

35 g bloem
1/4 tl kaneel
35 g rietsuiker
35 g koude boter

Bloemsuiker

Verwarm de oven voor op 170°. 

Zeef de zelfrijzende bloem in een kom en roer er de kaneel en rietsuiker onder. Breek het ei in een kommetje en klop los met de melk. 

Doe een kuiltje in de gemengde bloem en giet er het eiermengsel en de gesmolten (maar niet gebruinde!!!!) boter bij. Meng 1 minuutje tot alle klonters zijn verdwenen. 

Vet een ronde cakevorm in van maximaal 20 cm doorsnede en doe hierin het deeg. 

Ontpit de kersen (en de krieken) en verdeel ze over het deeg en druk lichtjes aan. 

Doe de bloem voor de crumble, de kaneel, rietsuiker en boter in een kommetje en wrijf alles door elkaar met je vingers tot je kruimels hebt. Verdeel over de kersen. 

Zet de cake in de oven gedurende 30-35 minuten (kan wat langer duren). Check met een satéprikker of de cake gaar is. Wacht 10 minuutjes om te ontvormen. 

Smakelijk!

Ann


cherry cake



19 opmerkingen:

  1. Deze taart is inderdaad erg lekker, ik heb het recept ook eens gemaakt. Maar jij weet er weer iets heel bijzonders van te maken. Prachtige foto's! En mensen maak deze taart zo simpel en zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, Ann, die foto's alleen al! De smaak van de kersen druipt er bijna af!
    Mijn man is een hevige kriekenfan. Ik zal hem eens verrassen met deze taart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet zo in de bakmodus bij dit weer, maar oh. wat. een. plaatje. die eerste foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wauw, dat ziet er geweldig uit! Supermooie foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hmmmm... en net nu hier een bakske kersen staat te blinken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Adriaan Coorte, ken je die schilder. Die schilderde zo zoals jij de foto maakte. Prachtig mooi. @

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gisteren gemaakt! Man, zooooo lekker! Super recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje wat een prachtige foto's weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hellep. Ik wil dat! Nu! Terwijl er enkel een dinokoek op mijn bureau ligt!
    Maar volgende donderdag is het familiefeest. Yes, dan maak ik deze!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi ,

    IK heb je taart zonda gebakken voor mijn zoons tiende verjaardag ! Hééérlijk en zo makkelijk. Ik wil dit ook graag uitproberen met andere vriuchten: aardbeien, rabarber of nectarines ( want die staan hier nu overrijp te worden). Zou het lukken ? Ge zijt écht geweldig ! En dat zegt zelfs ik die hier maar sporadisch kom kijken. Altijd blijven koken en bloggen hee ! Lieve groet, CArla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met nectarines hé, daar zou ik nog wat amandelschilfers bij de topping doen. Ook 35 gram. Dat gaat super zijn!

      Verwijderen
  11. Hoi,
    Heb een vraagje kan ik ook kersen uit een bokaal gebruiken of blauwebessen?

    Groetjes

    Fatima

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Fatima, sorry voor mijn late reactie: maar als je ze een nacht laat uitlekken, zal dat zeker gaan!

      Verwijderen
  12. Heerlijk recept! Ik maakte een versie met de helft kersen en de helft bosbessen, ook een aanrader! http://saskookt.blogspot.be/2014/07/kersentaart.html

    BeantwoordenVerwijderen