dinsdag 16 juli 2013

Sulmona, waar de confetti niet van papier is.

Wist je dat bijna alle doopsuiker uit Italië komt? En welbepaald uit één plaats? Sulmona heet de stad en deze ligt, zoals je al kan vermoeden in Abruzzo. Sulmona is een heerlijke plek om te vertoeven. Niet zo middeleeuws als de omliggende dorpjes, maar hier kan je wel gezellig shoppen. Het heeft eigenlijk de plaats van L'Aquila ingenomen op gebied van bedrijvigheid. De een zijn dood is de ander... inderdaad.

confetti2

Overal zijn de straten bezaaid met winkeltjes die doopsuiker in alle geuren en kleuren verkopen. De bloemen die je op de foto ziet, zijn geen bloemen maar doopsuiker. Heel erg tof om te zien. Voor de goede verstaander: confetti is dus Italiaans voor doopsuiker.

confetti

Maar Sulmona heeft nog heel wat meer te bieden dan confiserie. Een prachtig plein met een aquaduct bijvoorbeeld. Heel imposant om te zien. Zeker met die bergen achter het plein (Piazza Garibaldi). Echt knap. 

aquaduct

pleinauqua

plein

Maar het grappigste van Sulmona was dat het er precies een bejaardenthuis voor de maffia is. Allez, zeg nu zelf. 

thegodfathers

godfathersulmona

godfathers2

Maar ook het Palazzo SS. Annunziata mag er wezen. En de steegjes erachter. 

sulmonagebouw

sulmonaduo

Je kan daar zelfs Inglish leren! Ies ai du'!

duiuspich


Het liefste was ik in het centrale park in Sulmona dat heerlijke verkoeling bood met zijn hoge bomen. Zalig mooi licht ook. En het had ook een druk bezocht fonteintje (zoals je zo vaak vindt in Italië) met lekker fris water.  

fonteintje

Maar eigenlijk hé, heb ik nog het meeste genoten van mijn vele rondritjes in de streek. Ik had zo'n blikken doos ter beschikking (een oud Opel Agila'tje) waarmee ik naar hartenlust kon rondsnorren. Je weet wel hoe dat gaat, venstertjes open, de geur van brem in je neus, krekels op de achtergrond. 

brem

Soms was het geluid van de krekels zo sterk dat het mijn favoriete plaatselijke radio overstemde. Want ja, voor mij is reizen ook auditief en Radio Ciao hoorde daar bij. De mensen schoten wel altijd in de lach als ze mijn muziek hoorden, want 't is echt ouw peekes radio. Alleen als het accordeonmuziek was, ging de radio uit, maar voor de rest, laat maar komen. Ik heb het nogal voor Peppino Di Capri en zo. Heerlijk (fout). 

abruzzo2

Allez morgen gaan we naar L'Aquila en daarna is mijn vertelseltje zo goed als uit en gaan we weer receptjes bloggen. En nog een paar boekrecensies, want dat heb ik daar ook gedaan. Boeken gelezen. 

Ciao!

Ann

5 opmerkingen:

  1. Maar Ann, dat Italië bestaat dus echt... niet alleen in de film... zo mooi... zo vakantie!
    Enne... mocht een hondje van jou eventjes fotomodel spelen?! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat maar komen, de foto's en de reisverslagen. Zo zijn we ook een beetje in Italië! met deze zomerse temperaturen echt niet moeilijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij ook. Blij dat ik virtueel met je mee kan reizen. Prachtige streek, mooie foto's!

      Verwijderen
  3. 'the godfathers'foto's zijn prachtig, net als de andere foto's... we genieten mee met jou. bedankt dus.

    BeantwoordenVerwijderen