dinsdag 7 januari 2014

Schelvishaasje met erwtjespuree

Iets anders. Dat willen we allemaal wel eens, maar dan wel niet te drastisch anders. En liefst met zo weinig mogelijk werk. Dit recept is er zo eentje. Het is niet vernieuwend, maar wel superlekker. Ik heb gekozen voor schelvis omdat het goedkoper én duurzamer is dan kabeljauw. En schoner dan pangasius.
Die laatste vissoort komt er bij mij dus echt niet in. Allez hop, we beginnen eraan!





Wat heb je nodig voor 4? 

4 schelvisfilets (of bijvoorbeeld koolvis)
750 g aardappelen
150 g diepvrieserwten
3 el olijfolie
1/2 citroen (rasp en sap)
2 el peterselie (fijngehakt)
2 el lente-ui (fijngehakt)
1 el kappertjes
peper en zout


Schil en was de aardappelen en snijd in gelijke stukken. Breng aan de kook in licht gezouten water.

Doe 2 el olijfolie in een kommetje en doe er de rasp en sap van de citroen bij, de peterselie en lente-ui. Hak de kappertjes grof en doe bij de rest.

Doe 1 el olijfolie in een anti-kleefpan en bak er de vis in (3 minuutjes aan elke kant). Kruid met peper en zout. Giet er net voor het serveren de kruidenolie bij en laat 15 seconden mee opwarmen. Haal van het vuur.

Als de aardappelen bijna gaar zijn mag je er de nog ingevroren erwtjes bijdoen en laat nog 3 minuten meekoken.

Plet de aardappelen en roer goed.

Verdeel de aardappelen en de vis over de borden en besprenkel met de warme kruidenolie. Serveer met eventueel preischeutjes, spinazie of broccoli. Ik vond de preischeutjes er bijzonder lekker bij.


Smakelijk!


Ann





8 opmerkingen:

  1. Als ik erwtjes maak doe ik daar buiten een uitje, altijd look, kappertjes en een beetje (stukjes) olijven bij. Is echt superlekker.

    Groetjes
    Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoera, photo-copy Ann laat ons weer genieten van haar prachtige kookkunsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me lekker. Ik zou het nog wat afwerken met wat gecrushte walnootjes. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er keilekker uit! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Al bijna een heel jaar zonder jouw leuke recepten. Nog geen plannen om terug te keren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lien, je voorgevoel zit helemaal perfect! Vanaf volgende week wordt er een nieuwe blog opgestart. Ik zal hier en op Facebook laten weten wanneer precies (shoot is gepland voor dit weekend) de nieuwe blog zal verschijnen en onder welke naam.

      Verwijderen