dinsdag 12 juli 2011

Beestachtig lekkere spaghetti vongole

Dit is absoluut mijn favoriete pasta en als ik me niet vergis zijn deze goddelijke schaaldiertjes nu overal (allez toch bij de viswinkel) verkrijgbaar. Het doet me denken aan een fantastische reis naar Rome een paar jaar terug. 't Is een stad die echt mijn hart gestolen heeft. En al van bij de eerste hap voelde ik me meteen weer thuis... allez ja, ik was thuis, maar ik voelde me in Rome.


pasta vongole



Wat doe ik erin (voor 3-4 personen)?

750 g palourdes
100 spaghetti per persoon
1 groen pepertje (fijngehakt - met pitjes als je het héét wil, zonder voor gewoon)
2 teentjes look (fijngehakt)
4 lente uitjes of 1 sjalot (fijngehakt)
2 rijpe tomaten (ontpit en fijngehakt)
1 glas witte wijn
1/2 bussel peterselie (platte of gewone) - fijngehakt
olijfolie


Spoel de palourdes af en zet ze een half uurtje te week in ijskoud water. Spoel ze nog eens en zet ze opzij.

Kook de spaghetti volgens de aanwijzingen op het pak in gezouten water.

Neem een antikleefpan en doe hierin wat olijfolie, bak er de sjalot (of lente ui), look en pepertje eventjes in en blus met de witte wijn. Laat enkele minuutjes inkoken tot de alcoholgeur verdwenen is. Doe er de tomaatjes bij en de palourdes. Laat enkele minuten doorkoken tot alle schelpen open zijn. Doe er de peterselie bij, roer nog eens goed om en haal van het vuur.

Giet de pasta af, doe ze terug in de pan en doe er de palourdes en de saus bij. Goed roeren en serveer.


Njam njam njam!!!

11 opmerkingen:

  1. De foto's zijn zeker heel mooi, maar de recepten overheerlijk. Ga dringend hier ook eens wat komen stelen, om thuis op de stoofbuis te zetten.

    Ik weet niet wat kiezen... zoveel lekkers telkens opnieuw... en ook voor elk wat wils en van apero tot dessert. Je vindt het hier allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh, echt in elke viswinkel? ik heb ooit zoiets lekker in portugal gegeten, dus moet ik dit recept zeker uitproberen, één dezer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de goeie toch wel ja. 't Is het seizoen. Zelfs bij carrefour hebben ze dat soms. Maar ga voor Palourdes en niet voor de kleine vongole. Palourdes zijn groter, maar bevatten minder zand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. *print* en straks in de caravan leggen om volgende week aan de baai van de Somme te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw spaghetti vongole staat op de menu voor morgen, ik kijk er al naar uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooie foto, lijkt me ook een heel lekker recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmm, een van mijn lievelingsgerechten. Maar die tomaten, dat wordt 'normaalgezien' toch niet gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Om nu eens heel eerlijk te zijn, ik zou het begot niet weten wat het originele recept is. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het "originele" recept is inderdaad zonder tomaten, maar die tomaten zijn er echt heerlijk in! Ik maakte dit recept zaterdag voor vrienden en het viel enorm in de smaak! Mijn man vond het zelfs beter dan de spaghetti vongole die we bij Carluccio in Londen aten vorig jaar! Dit is een blijvertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hamaai qua compliment kan dat wel serieus tellen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen