zaterdag 10 september 2011

Couscous met quorn (of lamsgehakt)

Ik weet niet of er veel vegetarische Marokkanen zijn, maar dit is een volledig vegetarisch Marokkaanse couscous. Hij is héél lekker, maar ik denk dat 'm nog lekkerder zou zijn met lamsgehakt. Maar ja, da's zo zielig hé, zo'n lammetje. Dus houden we het bij quorn deze keer.


Couscous with quorn


Wat moet daar allemaal in?

2 el arachide olie (of andere plantaardige olie)
2 uien fijngehakt
350 g Quorn
1 kl kaneel
2 kl komijn
2 kl kurkuma
1 blik kikkererwten (400 g)
100 g gedroogde abrikozen (in vieren gesneden)
600 ml groentenbouillon


Voor de couscous:

300 g couscous (griesmeel)
rasp van 2 bio citroenen
4 el versgehakte munt
50 g cashew noten (geroosterd in een droge pan)

Voor het sausje:

150 ml yoghurt
1 kl harissa
1 kl olijfolie

Fruit de ui in de olie, roer er de quorn bij en de specerijen. Eventjes roeren en dan mag er de bouillon, de abrikozen en de kikkererwten bij. Laat 15 minuutjes sudderen.

Doe de couscous (griesmeel) in een bowl en giet er 450 ml kokend water bij. Doe er plasticfolie over en laat 5 minuutjes staan (of volgens gebruiksaanwijzing). Haal van elkaar met een vork zodat de korreltjes mooi los komen en roer er de rasp, de munt en de noten onder.

Doe de yoghurt, de harissa en olijfolie in een potje en zet op tafel.

Verdeel de couscous over de borden en schep er het quorn mengsel over. Smakelijk!

8 opmerkingen:

  1. Heerlijk, maar dan wel met lamsgehakt, want quorn vinden wij niet lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik vind het recept ook erg anlokkelijk om te proberen en ook met lamsvlees;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "ik ben een meisje van 47 jaar, ik hou van couscous met quorn erbij ..."
    ik loop hier nog steeds te zingen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn keuken is dankzij jou een stuk interessanter geworden, en ik moet nooit meer tig kookboeken doorpluizen op zoek naar inspiratie.
    Dit gezegd zijnde: 't was lekker, de hubbie heeft de leftovers (had dubbele portie gemaakt) mee naar zijn werk en dat wil wat zeggen voor meneer 'ikeetgeenkliekjes' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, nog eens opnieuw gemaakt, deze keer met quorn voor de DZV, en ook dat was suuuuuuperlekker, nom nom.

    BeantwoordenVerwijderen