dinsdag 27 september 2011

Marokkaanse pompoensoep.

Pompoensoep kan redelijk saai zijn, vind je niet? Men doet daar dan vaak een blopje room in om het toch wat meer body te geven, maar verder gaat het niet. Deze Marokkaans aandoende soep is allesbehalve saai. De linzen zorgen ervoor dat de soep romig aanvoelt. 't Is zeker het proberen waard!


maroccan spiced pumpkin soup central framing



Wat heb je nodig?
2 el olijfolie
1 wit van prei, fijn gesneden (geen groen gebruiken!)
3 teentjes look, fijngehakt
1 kaneelstokje
1 rode chili fijngehakt, ontpit
3 cm gember (geschild en in plakjes gesneden)
1 kl komijn
2 wortelen, geschild en grof gesneden
1,5 kilo pompoen of butternut in stukken van 3 cm
75 g gele linzen (of rode, géén groene)
1,5 liter kippen of groentenbouillon
verse koriander (ik had er geen/dan maar peterselie gebruikt)


Stoof de prei en de look in de olijfolie gedurende een 5-tal minuutjes. Voeg er de chili, de kaneel, gember en komijn aan toe en laat nog een minuutje meer sudderen. Nu mogen er de wortelen, pompoen en linzen bij en roer. Giet er de bouillon bij en laat 50 minuutjes koken.

Vis het kaneelstokje uit de soep en mix de soep (liefst in een blender). Laat opnieuw een beetje opkoken en voeg er de koriander aan toe.

Da's niet moeilijk hé.

7 opmerkingen:

  1. da's een heerlijke mix met al die specerijen erin !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pompen heeft op zich een smaak die niet erg uidagend is.Maar met juiste toevoegingena als hie in deze heerlijke soup kand het op de smaak komen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pompoensoep is héérlijk !
    Zeer veel is afhankelijk van de pompoensoort.
    Meestal rooster ik mijn in grote stukken gesneden pompoen in een zeer hete oven met uien en ongepelde knoflookteenjes. Dit laat de natuurlijke suikers vrijkomen en carameliseren.
    Daarna gaan ze in de pot voor soep met extra kruiden zoals coriander zaadjes, komijn ed. Een goeie bouillon erover en nog even laten koken.
    Oh ja, de knoflook uitknijpen, natuurlijk.
    Schillen doe ik de pompoen ook niet, wordt allemaal zacht bij het roosteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ieder jaar rond deze tijd krijg ik zin in pompoensoep. En ieder jaar vind het maar zo-zo. Dit recept lijkt me door al zijn ingrediënten lekker pittig! Ga ik proberen dus.
    En veel sterkte met je beestje! Ik weet hoe het voelt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. awel, ik vind pompoensoep nooit saai eigenlijk ! en deze versie klinkt ook heel lekker !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit weekend waren er opmerkingen over mijn pompoensoep: te saai. De mensen hadden gelijk. Maar ik heb het goed gemaakt met een vis en wortelschotel. Die kreeg ik spannend met gember, komijn en kippenbouillon. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gisteren geprobeerd, erg lekker! De kaneel- en chilismaak zijn heel subtiel maar duidelijk aanwezig.

    BeantwoordenVerwijderen