zaterdag 24 september 2011

Tudoepidoempoeh! De cake met tiramisoeh!

In English


Twijfelen doe ik zelden of nooit. Behalve gisteren. Ik wou - opnieuw voor het verrassingsfeestje - ofwel een tiramisu maken ofwel een rolcake. Awel, 't is het alle twee geworden. Een rolcake met tiramisuvulling. Want ja, twijfelen is niet zo mijn ding. En - naar 't schijnt - was het een ongelooflijk succes. Allez, da's toch goed om weten hé. ;-)

Als je het recept leest, denk je misschien, da's precies veel werk, maar het valt heel goed mee hoor. Het was op een half uurtje gepiept. Kom, we vliegen erin!



tiramisu cake

Wat heb je nodig voor de rolcake:

5 eieren
150 griessuiker
5 el melk
150 g zelfrijzende bloem


Klop de eieren met een elektrische klopper of in een keukenrobot tot je een dik witschuimig beslag krijgt. Roer er voorzichtig de melk onder en daarna de bloem. Stort het deeg op een met bakpapier beklede bakplaat (25X40X2cm) en bak gedurende 7 à 8 minuten in een voorverwarmde oven op 220°.

Als de cake gaar is, mag je het uitstorten op een propere keukenhanddoek. Trek er het bakpapier af en rol de cake op in de handdoek (de cake moet dus volledig met de cake ingedraaid worden). Laat het zo volledig afkoelen. Hier tonen ze hoe het moet, maar in mijn recept is het niet nodig om de cake te bestuiven met bloemsuiker.


Voor de siroop:

2 koppen zeer sterke koffie
1 kop bloemsuiker
3 el koffielikeur (ik heb sambucca con caffè gebruikt)

Doe alle ingrediënten in een steelpannetje en breng aan de kook. Laat tot de helft inkoken. Haal van het vuur.


Voor de vulling:

300 g mascarpone
3 el bloemsuiker
1 ei (op kamertemperatuur)
3 el koffielikeur

Roer de bloemsuiker en de likeur onder de mascarpone. Splits het ei en doe het eigeel bij de mascarpone. Meng goed. Klop het eiwit stijf en vouw voorzichtig onder het beslag.


Voor de buitenkant:

300 ml room (recht uit de koelkast)
3 el bloemsuiker
3 el likeur
chocoladeschilfers

Klop de room met de bloemsuiker stijf. Roer er voorzichtig de likeur onder.


De "assemblage" van de cake:


Ontrol de rolcake en verwijder de handdoek. Bevochtig de binnenzijde van de cake met de koffiesiroop die je het eerst gemaakt heb. Bestrijk de cake met de mascarpone en rol voorzichtig op. Bestrijk de buitenkant met de slagroom en bestrooi met de chocolade schilfers. Zet de cake terug in de koelkast tot je hem serveert.


Het is echt zo eenvoudig als het lijkt. Zonder overdrijven. Doen!

9 opmerkingen:

  1. Mama Mia! Wie zal mij nu redden van dit lekker stuk:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm, deze ga ik zeker proberen, heb begin oktober een jarige.
    Alleen dat deel van oprollen met handdoek en cake met cake indraaien heb ik nog niet goed door maar dat zal hopelijk zichzelf wel uitwijzen.
    Graag nog meer van dit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ hotelmama. Ik heb de tekst wat aangepast en een link naar een demofilmpje erbij gezet. Nu zal het wel duidelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar miljaar, dat ziet er nogal eentje goed uit!
    Zo een echte rolcake, gelijk het hoort op de goede familiefeesten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. die ziet er hééééééééééééérlijk uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit lijkt me superlekker! Dat filmpje erbij voor het oprollen is ook handig!
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mmmm! ik was een cupcake-tiramisu-recept aan 't zoeken, maar dit lijkt me beter!

    BeantwoordenVerwijderen