vrijdag 30 september 2011

Een uitdagende witte bonensalade met ricotta.

Ik met mijn onnozel enthousiasme altijd. Zag ik onlangs deze blogpost met de uitdaging om een bepaalde salade opnieuw te fotograferen. De salade werd oorspronkelijk gepubliceerd in het Donna Hay magazine. De originele foto komt van de uitstekende foodfotograaf Chris Court. En ik dus JA! IK DOE MEE!

Enfin, de vraag was dus om de foto opnieuw te maken. Maar eigenlijk liggen zo'n dingen mij niet zo goed. Bij mij voel je heel goed of het mijn foto is of niet. Zelfs al heb ik hem zelf gemaakt. Technisch is 'm meer dan ok, maar zelf zou ik het zo niet aangepakt hebben. Ik had jammer genoeg te weinig tijd om een tweede versie van de foto te maken. Dus we moeten het hiermee stellen. Het zou trouwens véél interessanter zijn om enkel een recept te geven en om daarvan ieder zijn interpretatie te zien.

Dit was de originele foto:

Photobucket

Dit is mijn versie:


Donna Hay's white bean salad with ricotta


Ik had wel niet zo'n ovalen bord en ik vond het eerlijk gezegd een beetje gek om er eentje te gaan kopen. Over de shoot zelf valt weinig te vertellen. De ondergrond is een witte kadapack (schuimkarton). Ik heb de foto genomen met een 24-70 mm L lens op 60mm, diafragma 5,6. Bij mij komt ook het licht van links ipv rechts. Maar we zijn aan het uitweiden. Terug naar de salade.


Wat moet er allemaal in (2 pers) ?

1 blik cannellini bonen (afgegoten en gespoeld)
1 kleine rode ui
30 g zwarte olijven zonder pit
2 el platte peterselie*
1 rode chili peper (in plakjes gesneden)
6 kerstomaatjes
zeezout
zwarte peper
100 g verse ricotta
2 el olijfolie (extra virgine)
2 el rode wijnazijn

Verdeel alle ingrediënten over de borden en werk af met de ricotta. Maak een vinaigrette van de olie en de azijn en sprenkel over de salade.

Ik vond in mijn supermarkt geen platte peterselie en dus heb ik maar lavas (maggiekruid) gebruikt en dat paste er wonderwel goed bij.

9 opmerkingen:

  1. wreed goe gedaan, kunnen we ergens stemmen voor je ? En idd die lavas geeft net dat tikkeltje meer hé, de mijne in de tuin krijgt precies een 2de leven met dat schone weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel interessant om die zo eens naast elkaar te zien (en jouw technische uitleg erbij). Ik ken er geen knijt van maar vind ze allebei geslaagd. De jouwe is misschien iets 'moderner', maar dat komt door de vorm van het bord en het iets feller licht denk ik.

    Mijn lief is behalve van tartaar ook fan van witte bonen, dus mersie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat hebebn ze voor mij al geshreven maar ik ook dan:Je foto is velel echter en dus veel mooier.En deze slade is een heerlike lunch:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou graag mijn vorkje erin steken. Je foto ziet er héél aantrekkelijk uit!
    Fijn weekend
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. die foto van jou ziet er anders echt wel in orde uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha... ja kijk... een recept maken en dan een eigen foto maken is natuurlijk eigenlijk gewoon te makkelijk snap je... Ik ben ook niet zo van het namaken maar vind het wel een hele goede manier om eens anders naar de foto te kijken en te achterhalen waarom de ene foto wel werkt en de andere niet en wat het licht doet, enzovoort, enzovoort... De roundup komt morgen online te staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vreemd dat er op de foto tomaatjes te zien zijn, maar niet in je recept!

    BeantwoordenVerwijderen