zaterdag 26 januari 2013

The return of the Nasi Goreng

Stel je voor, je hebt al een tijdje niet meer geblogd omdat je eigenlijk al maanden aan een stuk aan het tjollen bent (tjollen da's Oost-Vlaams voor keihard werken). Plots heb je een dagje vrij en je hebt goesting om een taart te bakken voor de blog. Allemaal goed en wel, maar als je zo'n ding uit de oven haalt, dan is dat wel heet natuurlijk. En ja, dan laat je dat vallen hé.

Pffft... Dan maar Plan B. Ik heb een tijdje terug een fotoshoot gedaan voor EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief). Iets voor hun Kook het voort jongerenprogramma. Eén van de gerechten was een bangelijk lekkere nasi goreng met een pindasaus. Echt lekker jong! Ik heb dan ook meteen gevraagd of ik het recept mocht bloggen en bij deze.


orient

Wat heb je nodig voor 4?


250 g rijst
1/2 l water (met optioneel 15 g zout)
1 ui, middelgroot
1/2 kg prei (ongeveer 2 stuks)
1/2 kg wortelen
100 g champignons
neutrale olie
1 teentje knoflook
peper, kerriepoeder (of een kant-en-klare nasikruidenmix)
1 mespunt sambal oelek
250 g pittig of mild gekruide tofureepjes
100 g erwtjes (diepvries of verse zijn lekkerder dan erwtjes uit een bokaal)

Kook de rijst nét niet helemaal gaar (volg hiervoor de instructies op de verpakking). Versnipper de uien, snijd de prei in ringen en de wortelen en champignons in blokjes. Bak de ui glazig met wat olie en de sambal in een wok of koekenpan.

Roer hier de wortel, prei en champignons onder en bak verder tot de groenten bijna gaar zijn. Kruid de groenten met het currypoeder of de nasikruiden en pers er de knoflook over.
Roer de tofureepjes en de (diepvries)erwtjes onder de groenten en warm ze nog even kort mee op. Meng de rijst onder de groenten en serveer met onderstaande pindasaus.


Wat heb je nodig voor de pindasaus?

1 teentje look
1 el sojasaus
30 cl ongezoete (soja)melk
1 1/2 el pindakaas of 150 g geroosterde ongezouten pindanoten fijngestampt in een vijzel
1 el suiker
1/2 citroen
1 mespunt chilipoeder

Snipper de knoflook en stoof samen met de chili kort aan in een sauspan. Roer hier de pindakaas en de (soja)melk bij. Laat de saus even inkoken op een matig vuur. Voeg de suiker en het sap van de citroen toe en roer. Als de saus te stevig wordt, kan je nog wat (soja) melk toevoegen.


Smakelijk!


Ann

5 opmerkingen:

  1. Klinkt zalig! Krijd er op slag zin om, ondanks het nog eerder vroege moment van de dag (toch wat betreft nasi eten ;)). dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Is echt superlekker. Ik at dat vroeger (ik spreek nu van 20 jaar geleden - ja zo oud ben ik al) altijd in een restaurantje aan de overpoort in Gent. Dit was de eerste keer dat ik het opnieuw at en verdorie, ik vraag me af waarom ik zo lang gewacht heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben nu wel curieus naar die vloertaart (en wie dat proper heeft opgelekt).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren geprobeerd... maar wij vonden het vreselijk! Echt niet geslaagd. :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allez jong! Da's jammer. Ben al blij dat het mijn recept niet is. :)

      Verwijderen