donderdag 21 maart 2013

Kruidige koek met abrikozen en gemberboter

Peperkoek kan niet zonder boter vind ik. Da's nu iets wat ik al van kleinsaf zo eet. Deze gember-honingboter gaat echt perfect samen met de peperkoek. De peperkoek is wel een pak lichter dan de versies die je in de winkel vindt. Véél beter eigenlijk. Ik denk wel niet dat hij lang goed blijft, maar dat zal wel geen probleem zijn zeker? Wat denk je, gaan we eraan beginnen?


peperkoek


Wat heb je nodig?

175 g gedroogde (ongesulferde) abrikozen
25 cl melk
1 tl bicarbonaat
2 tl koekkruiden (bioplanet)
80 g maïzena
1/2 zakje droge gist
3 eieren
110 g suiker
90 g boter (kamertemperatuur - zacht)
100 g bloem

Extra boter en bloem voor de cakevorm.

Voor de honging-gemberboter

100 g zachte boter
1 el honing
1/2 tl gemberpoeder


Verwarm de oven voor op 160°.

Hak de abrikozen fijn en doe in de melk, breng voorzichtig aan de kook en haal van het vuur. Mix tot een papje samen met het bicarbonaat en de koekkruiden.

Doe de boter in een kom en klop met de suiker tot een mooie romige massa. Klop er één voor één de eitjes onder tot ze goed opgenomen zijn. Nu mag er de bloem bij, de maïzena en de gist. Roer er als laatste het papje van de abrikozen onder.

Vet een cakevorm in en bebloem. Giet er het deeg in en zet 50 minuutjes in de oven. Check met een saté-prikker of de cake gaar is. Als de saté-prikker er droog uitkomt is 'm klaar.

Haal uit de oven en laat 10 minuutjes afkoelen vooraleer je de kruidkoek op een rooster stort.


Roer ondertussen de honing en de gember onder de boter en laat weer een beetje opstijven in de koelkast.

Echt heerlijk op zo'n lauwwarm sneetje peperkoek.


Smakelijk!


Ann



Het recept komt uit het Franstalig tijdschrift Zeste.

9 opmerkingen:

  1. Hier ga ik iemand heel content mee maken! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O o o, daar zou ik zo ongelooflijk veel zin in hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ga ik zeker een keertje maken, lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn man en ik zijn beide geen onaardige koks, maar een cake bakken is ons nog nooit gelukt :( hoe erg is dat?! Een simpele quarte quard wordt een baksteen of is nog lopend vanbinnen of erger nog... Blubberd uit zijn vorm. Het helpt natuurlijk niet dat we beiden niet echt dol zijn op cake maar voor onze kinderen zouden we het graag kunnen. Kan je eens een stap voor stap foto reeks maken? Dan weten we hoe het eruit zou moeten zien bij elke stap :o) Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoh, weet je, ik steek al verschrikkelijk veel tijd in mijn blog... bovendien kan ik ook mezelf niet fotograferen. Dus de kans is klein op die stap voor stap foto's. Sorry.

      Verwijderen
  5. Superlekker! Geserveerd tijdens de paasbrunch en ondanks het grote aanbod was deze cake wel op. D Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmm,... dat papje he, dat werd bij mij een heel onwelriekend, vlokkerig, en later door de bakingsoda ook nog schuimend goedje. Ik durfde het niet verder te bereiden. Deed ik iets fout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb dat gemixt in de blender, dus had geen 'schuimproblemen'.

      Verwijderen