woensdag 20 februari 2013

Na de flop, de top.

Nu die mottige quorn van gisteren definitief is weggewerkt door de kippetjes, moest ik vandaag wel met iets lekkers afkomen, of het zou hier rap gedaan zijn met mijn blog. Maar ik had wel geen tijd om te shoppen en eigenlijk ook geen tijd om te koken. Want ik was gisteren bedolven onder de adaptaties (vertalingen) en vooral onder extreem korte deadlines. Eigenlijk was gisteren voor mij nog maandag, als je begrijpt wat ik bedoel.

Met andere woorden, je krijgt vandaag gewoon gebakken rijst op je bord. Heel lekker trouwens en ideaal om restjes in te verwerken. Wat denk je, gaan we eraan beginnen?


fried rice


Wat heb je nodig voor 4?

200 g gekookte koude rijst (ongekookt gewogen)
2-3 wortelen
1 prei (optioneel)
1 chilipeper
1 ui (of 4-5 lente-uitjes)
250 g diepvrieserwtjes
1 blikje mais (125 g)
2 eieren (geklutst)
3 el gewone olie
3 el sojasaus
peper en zout


Doe de olie in een wok. Hak de prei, chili, ui en wortelen in evengrote blokjes. Wok eerst de ui, daarna de wortelen tot ze mooi fel gekleurd zijn, doe er de chili bij en de prei en laat 2-3 minuutjes meebakken. Nu mogen er de erwtjes, de maïs en de rijst bij.

Schraap een deel van de pan bloot tot je de bodem ziet. Giet hier de eitjes op en laat wat bakken. Roer alles om tot de eieren mooi vermengd zijn. Giet er de sojasaus bij en kruid eventueel bij met peper en zout.

Als je wil mag er ook nog platte peterselie of koriander bij. Maar ik heb het niet gemist.


Smakelijk!


Ann


Dit recept komt min of meer van The Kitchn

4 opmerkingen:

  1. Wanneer gaat de rijst erbij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is aangepast! Bedankt om het te melden.

      Verwijderen
    2. :-) Ik was ook bezig en kwam snel even kijken wanneer de rijst er nu eigenlijk bij moest.

      Verwijderen