dinsdag 26 februari 2013

Poepsimpele chips van zoete aardappel.

Stel je voor, de bel gaat. Vrienden op verrassingsbezoek. 't Is iets na achten, naar de nachtwinkel is het minstens 10 minuutjes rijden. En je hebt niets speciaals om te knabbelen. Allez, ik ben toch zo, ik heb graag dat ik iets 'anders' kan voorschotelen. Maar ik wil ook niet de hele avond in de keuken staan prutsen, want dan had het bezoek net zo goed kunnen thuis blijven.

Awel, dees is echt gemakkelijk om te maken. En verduveld lekker. Zonder zever. Ik vind ze zelfs veel lekkerder dan de gewone aardappelchips. Ze zijn krokanter, smaakvoller, en mooier om naar te kijken. Ge moet ze wel meteen serveren, maar geen nood, lang gaan ze sowieso niet leven.

Wa peinsde? Gaan we eraan beginnen?

sweet potato chips


Wat heb je nodig?

3 stevige, verse zoete aardappelen
sterk paprikapoeder (of gerookt)
fleur de sel


Schil de zoete aardappelen, was ze en snij ze flinterdun (met een mandoline). Ze mogen maximaal 2 mm dik zijn. Doe de schijfjes in een propere handdoek en wrijf ze droog.

Verwarm de frietketel tot 180°.

Doe een handvol schijfjes in het mandje en bak ze gedurende 45 seconden in het vet. Zorg dat de schijfjes niet aan elkaar blijven plakken. Haal ze uit de olie als ze er krokant uitzien. Schud minstens een keer of tien met het mandje tot ze als chips 'klinken'.

Doe ze in een kommetje met daarin keukenpapier. Kruid met het paprikapoeder en de fleur de sel.


Smakelijk!



Ann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten