donderdag 2 februari 2012

Bollywood chicken, bij gebrek aan een betere naam.

Ik vind Indische (Indiase voor de Nederlanders) kost gewoon lekker. Punt. Heel erg lekker zelfs, maar 't kost meestal nogal wat tijd om het naar behoren klaar te maken. En je hebt best wel wat ingrediënten nodig, zeker op gebied van specerijen. Ik haal mijn vaste voorraad bij de Sikhs in Sint-Truiden. Da's daar lekker goedkoop én je ontdekt er specerijen waar je nog nooit van gehoord hebt, laat staan geproefd. Dit gerecht neemt slechts een half uurtje van je tijd in beslag, dus dat valt goed mee. In plaats van naan, gebruik ik altijd van die grote pitabroden. 't Kan niet tippen aan de echte naan van bij de Indiër, maar 't is beter dan niets.

Oh ja, 't is redelijk pikant, maar je maakt het zo pikant als je zelf wil natuurlijk.

Indian chicken


Wat heb je nodig (voor 2 personen)?

2 kipfilets in blokjes
2 el arachide olie
1 ajuin (fijngehakt)
2 groene chilipepers (fijngehakt - zonder zaadjes)
1 rode chilipeper (fijngehakt - zonder zaadjes)
4 cm verse gember (geraspt)
3 teentjes knoflook (geplet)
1 kl komijn
1 kl kurkuma
1/2 kl chilipoeder
200 ml kippenbouillon
1 blik tomaten
100 g verse spinazie
1/2 kopje rode linzen (optioneel)
peper en zout


1 kop basmatirijst
4 kardemonpeulen
1 klont boter


Doe de olie in een kookpot en bak er de ajuin, gember, look en chili in gedurende een minuut of drie. Voeg er de specerijen (chilipoeder, gember en komijn) bij en bak een minuutje mee. Doe er nu de kip bij en bak gedurende nog eens 5 minuutjes tot alle kanten van de kip dichtgeschroeid zijn. Overgiet met de bouillon en kap er de tomaten bij. Zet het deksel op de pan en laat 15 minuutjes pruttelen.

Voeg er de linzen aan toe, laat nog eens 5 minuten mee koken en daarna mag de spinazie erbij. Laat nog eens 10 minuutjes sudderen. Kruid met peper en zout.

Zet ondertussen de kookpot voor de rijst op het vuur en smelt er de boter in. Plet de kardemon peultjes en doe ze bij de boter. Laat 1 minuutje meebakken (het zal heerlijk beginnen geuren). Voeg er nu de rijst bij en laat opnieuw een minuutje bakken. Giet er nu twee kopjes water bij en doe er wat zout bij. Breng aan de kook, zet er een deksel op en laat rustig sudderen tot de rijst gaar is.


Dat smaakt zenne!

9 opmerkingen:

  1. Lekker pittig en heet, dan kunnen we goed gebruiken in deze ijzige dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er zalig uit! Indiaas, komt uit India en Indisch of Indonesisch komt uit Indonesië. Dat moet toch in België hetzelfde zijn als in Nederland?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kan je me eventueel eens mailen waar bij de Sikh je je kruiden haalt want ja, je weet misschien wel al dat onze dochter uit India komt en dat er thuis dus ook regelmatig curry op tafel komt maar ik had in India garam masala meegebracht en die is ondertussen al lang op maar ik vind gewoon geen goede meer terug :o/ ... en kalonj en asafoetida en curryblad, 't is allemaal zo moeilijk te vinden
    je kan me mailen op mamamodus @ gmail . com

    je curry ziet er trouwens heerlijk uit, heb jij ook een tiffin? ... leuk hé, wij hebben er toen één meegebracht uit India

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil ook wel het adresje van die Sikh. Een goede kruidenleverancier is onbetaalbaar.

    Voor de taalfanaten:
    Indisch wordt gebruikt zowel voor Brits-Indië (India) als Nederlands-Indië (Indonesië)
    http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=1985

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel Michiel voor het uitzoeken. Weer wat geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Rij gewoon Sint Truiden binnen, en er zijn er zeker een stuk of tien van die winkeltjes. Een adres of zo heb ik niet, zo goed ken ik Sint Truiden niet. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De twee winkeltjes waar ik het vaakst ga liggen op de hoek van de Stapelstraat en st-Anneke in sint-truiden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmmmm.... Uitgetest en het was super! Merci!!

    BeantwoordenVerwijderen