maandag 20 februari 2012

Smmmmmmmmmmmeuïge kokosrotsjes...

Honderden koekjes heb ik dit weekend gebakken. De reden? Het jaarlijks familiefeest van mijn moeder en ik vrees dat ik er een traditie van gemaakt heb om iedereen een doos zelfgebakken koekjes cadeau te doen. Ik heb zaterdag 15 uur in de keuken gestaan om te bakken. 't Was zwaar, maar de reacties achteraf maakte het zeker de moeite waard.

Wat heb ik gebakken? Bokkenpootjes, boudoirkes, citroenkoekjes, chocoladekoekjes, pain à la grècque, koekjes met kriekjes, fichiers en kokosrotsjes. Vandaag geef ik jullie het recept voor de rotsjes, wederom eentje van Bloch. Ik begin steeds enthousiaster over dit boek te worden, want 't is toch de moeite om het in huis te halen.

Die kokosrotsjes hé, da's echt supersnel klaar en moeilijk is het absoluut niet. Het zou wel handig zijn mocht je een kookthermometer hebben, maar zonder gaat het zeker ook.


cocos rochers


Wat heb je nodig voor 10 à 12 rotsjes?

125 g geraspte kokosnoot
175 g suiker
20 g bloem
70 g eiwit
25 g bloemsuiker


Verwarm de suiker met het eiwit in een steelpannetje op een klein vuurtje en roer met een garde tot de suiker volledig is opgelost (tot de suiker spikkeltjes in het eiwit zijn verdwenen). Nu mag er de geraspte kokosnoot bij en blijf roeren tot het beslag zo'n 60°C warm is. Haal van het vuur en meng er de bloem onder.

Schep met een soeplepel de rotsjes op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in een voorverwarmde oven op 180° gedurende 10 à 12 minuutjes goudbruin.

Bestuif ze met bloemsuiker als afwerking.


Echt de moeite!

6 opmerkingen:

  1. een koekjesbakmarathon dus ! Ze mogen zich daar allemaal gelukkig prijzen in de familie met zo'n bakfee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai wat een werk ,misschien een aanrader voor een volgende workshop,ik kom direct koekjes bakken! En hoe presenteerde je je cadautjes ,zelfgemaakte doosjes??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Neen Cathy, ik ben niet zo'n knutselmieke. ;-) Ben doosjes gaan halen bij AVA, schoon strikje errond et voilà. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik hou soms ook van die bakmarathon-dagen :). kokosrotsjes zijn heel lekker, en naast brownies, dé koekjesklassieker die perfect glutenvrij te maken is. niemand merkt er wat van als je de bloem door rijstebloem of maisbloem (zelfs maizena werkt) vervangt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 15 uur koekjes bakken ! Chapeau ! Wij hebben dat boekje ook, maar bakken is op zich niet aan mij besteed ... de echtgenoot eens aan het werk zetten dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad supersnel klaar.
    Ik had toch wel een rotsje of 18 en ze waren ook nog redelijk groot.

    Toen ze in de oven stonden, zag ik wel dat ik vergeten was de bloem erbij te doen.
    Niemand heeft het gesmaakt.

    Heel lekker, daar was iedereen het over eens.
    Zal nog geregeld gebakken worden hier!

    Groetjes
    Natalie

    BeantwoordenVerwijderen