dinsdag 28 februari 2012

Le potage communautaire

Soupe à la Flamande zou deze soep heten volgens Delia Smith. Nu ja, ik heb nog nooit van soupe à la flamande gehoord, eerlijk gezegd. 't Zijn trouwens Brusselse spruitjes en dat ligt officieel gezien niet in Vlaanderen. Bovendien heb ik mijn spruitjes in Waals-Brabant gekocht. Dus is het dan nog wel een "Vlaamse soep"? Enfin, ik laat het niet aan mijn hart komen, de soep is lekker, een beetje te dik naar mijn goesting, dus heb ik in het recept wat meer water voorzien.


soupe à la flamande


Wat moet daarin?


500 g spruitjes + 5 spruitjes apart houden
2 grote aardappelen
2 grote preistelen
1 klontje boter
1 1/2 liter groenten of kippenbouillon
1/2 liter melk
3 el olijfolie
peper en zout
room naar goesting



Schil de aardappelen en snij in blokjes. Kuis de spruitjes en snij in twee. Was en snij de prei in plakjes. Smelt de boter in een grote pan en stoof er de spruitjes, prei en aardappelen in gedurende 5 minuutjes. Roer regelmatig zodat elk beetje wat bedekt is met boter. Doe er de bouillon bij en de melk. Laat zo'n 25 minuutjes koken, terwijl je het deksel voor 2/3de op de pan zet. Roer af en toe. Als de aardappelen en de spruitjes zacht zijn, mag je de soep mixen en bijkruiden met peper en zout.

Doe in een anti-kleefpannetje de olijfolie en laat goed heet worden. Pluk de overgebleven spruitjes uiteen en fruit de blaadjes in de hete olijfolie tot ze beginnen kleuren. Schep uit het pannetje en laat uitlekken op een vel keukenpapier.

Schenk de soep uit, doe er wat room bij en wat van die gefrituurde spruitjesblaadjes.


Smakelijk!

4 opmerkingen: