woensdag 22 februari 2012

Een veggie ovenschotel voor foefelaars

Ik heb op pinterest gemerkt dat mijn vegetarische bijdragen nogal gesmaakt worden. Leuk om te zien trouwens, hartverwarmend ook.

Nu ja, naar 't schijnt zijn het weer de dagen zonder vlees. Een goed idee, vind ik. Maar ik kan wel geloven dat heel veel huiskoks dit niet zo makkelijk verkocht krijgen aan hun veeleisend fijnproeverspubliek. Voor voor een grote meerderheid staat vegetarische kost gelijk aan seitan en tofu, geurend naar geitewollensokken. Terwijl het zo'n boeiende, heerlijke keuken is.

Dat kan wel zijn, zal jouw cuisson minnend publiek zeggen, maar wij willen ons vlees... Tuurlijk schat, moet je zeggen, komt eraan! En weet je wat? Je kookt gewoon vegetarisch en je rept er met geen woord over. Dan merken ze het niet eens dat ze geen "schelle vlees" op hun bord gekregen hebben! Met deze ovenschotel gaat dat perfect. Erewoord.


veggy ovenschotel


Wat heb je nodig? (voor 4 personen)

2 el olijfolie
1 kleine ajuin (fijngehakt)
2 teentjes look fijngehakt
1 bakje gemengde champignons (oesterzwammen, kastanje champignons en shitake)
100 g spinazie
1 broccoli (in roosjes gesneden)
5 cl groentenbouillon
150 g light philadelphia
3 el fijngehakte walnoten
peper, zout en muskaatnoot

1 kilo aardappelpuree
2-3 el chapelure (broodkruim voor de Nederlanders)
enkele blokjes boter

Stoom of kook de broccoli gaar in wat gezouten water, giet af en zet opzij.

Doe de olijfolie in een anti-kleefpan en bak er de ajuin en look in tot de ajuin glazig ziet. Maak de champignons proper met een borsteltje en snij ze in plakjes. Doe de champignons bij de ajuin en laat rustig bakken tot ze gaar zijn. Doe er de bouillon bij en laat wat inkoken.

Nu mag er de spinazie bij, roer regelmatig tot de spinazie helemaal "gesmolten" is. Roer er de philadelphia onder. Nu mag er de broccoli bij en ook de walnoten. Kruid met peper, zout en muskaatnoot.

Neem een vuurvaste schotel en verdeel er het champignonmengsel over. Schep er de warme puree op en strijk mooi glad. Voor een lekker ouderwets tintje mag je er met een vork wat streepjes in trekken zoals op de foto. Bestrooi met de chapelure (broodkruim) en verdeel er wat blokjes boter over.


veggy ovenschotel voor


Zet in de oven onder de grill en laat goudbruin worden. Als je deze schotel op voorhand maakt, zet hem dan 40 minuutjes in een voorverwarmde oven op 180°.

Smakelijk!


De volgende keer roer ik er een eetlepel graantjesmosterd onder voor nog meer smaak. Je mag anders ook bijkruiden met verse tijm en/of rozemarijn. Dat gaat smaken!

17 opmerkingen:

  1. Super bedankt, deze ga ik zeker maken, we zijn dol op ovenschotels en ondertussen zijn ze solidair met mij, dagen zonder vlees, dus laat maar komen die leuke recepten van je, ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nom nom. Ziet er heerlijk uit! Pin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, dan ben ik dus een geitewollensok. Maar seitanstoverij is zooooo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ok, dat komt op volgend weekmenu! De vleeseter in huis lust wel geen champignons (zucht!)... Een extra broccoli dan maar! Of wat peist ge?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Probeer eens met witte kool, Tallore. Dat eerst koken of stomen en dan in de saus. Gaat ook lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze komt de komende 40 dagen zeker eens op het menu, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zag de pastoor daarnet van vuureke stook doen voor zijn kerkdeur en nu valt mijn frank.
    Ziet er heel lekker en extreem gezond uit, gaan we eens doen!

    Ps: Zaterdag je chili con carne voor 14 man, om het af te leren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er heerlijk uit, ga ik zeker proberen, dank je wel! (En chapelure is dat op zn Nederlands niet paneermeel?)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gisteren gemaakt deze lekkere schotel. Een blijvertje :), ondanks dat het foefelen niet gelukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uitgetest dit weekend en goed bevonden! Echt een heel smakelijke combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer van de philadelphia en boter... waarom het meteen niet goed doen en vegan koken. De koeien hebben er geen boodschap aan dat hun kalfje weggenomen wordt voor de melk of voor het kalfsvlees (het is gewoon voor beiden). Het zal de koe ook worst wezen waarom ze gekweekt en uiteindelijk afgemaakt wordt. Vegetarisme is een mythe. Ook voor je eigen gezondheid kan je het best zonder die verzadigde vetten stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Veganisme is voor mij een stap te ver (ik zeg nooit, nooit natuurlijk), maar ik heb er wel respect voor. Ik denk dat het verstandiger is voor veganisten om mensen aan te moedigen om op z'n minst vegetariër te worden dan om vegetariërs of mensen die minder vlees of vis willen eten te veroordelen. Daar bereik je niets mee. Alleen aversie en onbegrip. Maar dat heeft natuurlijk ook weer een voordeel. Doordat veganisten soms nogal "militant" overkomen, maakt het voor vegetariërs een pak makkelijker om aanvaard te worden. Dus ongewild bereik je toch wel iets.
    Ik kan alleen maar zeggen: heb geduld. De mensheid en vooral zijn gewoontes verander je niet in één klap. Zoiets vraagt tijd, geduld, en aanmoedingen. Op de juiste manier welteverstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vandaag klaargemaakt en is een supergerecht! Bij ovenschotels denk ik altijd dat het veel tijd kost maar dat viel bij deze heel goed mee. Ik maakte hem wel zonder broccoli (die was blijkbaar uitverkocht) maar zelfs daarzonder smaakte het nog steeds prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb hier wat inspiratie opgedaan en er min eigen ding mee gedaan. Ik heb daarom mijn website gevuld met veel vegetarische gerechten! Mensen denken bij een ovenschotel toch (té?) vaak aan een of andere gehaktschotel. In ieder geval, hier: http://www.ovenschotel.net/categorie/vegetarisch kan je mijn gerechten vinden. Er zijn bv Aardappel courgetteschotels, spinazietaart, bonenshotel etc. Laat me weten wat je ervan vindt!

    BeantwoordenVerwijderen