zondag 5 februari 2012

Rijstpudding met koffie

Ik ben verzot op rijstpudding... zolang er maar geen saffraan in zit. Het merendeel is dol op die pokkedure specerij, maar ik ben niet "het merendeel". Ik had dit receptje zien staan in de Nest die ik van mijn schoonmoeder had gekregen. Toen ik het wou klaarmaken, zag ik dat mijn schoonmoeder het receptje (of iets wat op de achterkant stond) met chirurgische precisie had uitgeknipt. Maar niet getreurd, we zijn groot genoeg om er zelf onze versie van te maken, en geloof me vrij 't is een absolute aanrader.

Het enige wat ik anders zou doen is de geroosterde amandelen vervangen door verkruimelde speculoos. Dan zou het pas echt af zijn.


ricepudding with coffee


Mat moet erin voor 6 personen?

125 g dessertrijst (ronde rijst type carolina, met risottorijst gaat het ook)
750 ml volle melk
2 el vanille-extract of 2 zakjes vanillesuiker
1 snufje zout
2 el oploskoffie
75-100 g rietsuiker
1/2 kop sterke koffie
2 el amandelschilfers (geroosterd in een droge pan)
of
2-3 speculooskoekjes

Breng de rijst met de melk en het zout aan de kook en doe er het vanille-extract bij. Roer regelmatig met een houten lepel zodat de rijst niet aan de bodem van de pan blijft plakken. Doe er na 10 minuutjes de oploskoffie bij en roer regelmatig. Als de rijst bijna gaar is (gewoon eens proeven) mag er de rietsuiker bij. Blijf nog steeds regelmatig roeren. Net voordat de rijst volledig klaar is mag er nog de sterke koffie bij. Laat nog wat inkoken tot je een mooie consistente pap hebt.

Giet in een glazen kom en overdek met wat vershoudfolie en laat afkoelen. Serveer in kommetjes, kopjes of wat je ook in huis hebt en bestrooi met wat geroosterde amandelschilfers of grof verkruimelde speculoos.

5 opmerkingen:

  1. 't is dat ik enkel half volle melk in huis heb, of ik begon er meteen aan se!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gaat ook zenne. Da's geen excuus, allez begin er maar aan! En wat rap!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook geen fan van saffraan, maar koffie met rijst? Hoewel het er heerlijk uitziet weet ik niet of ik fan ben van die combinatie..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit vind ik nu een originele & toffe sneeuwfoto sè!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. awel, dit ga ik vandaag nog maken....

    BeantwoordenVerwijderen