zondag 12 december 2010

Vanille extract

Je hebt je vast al ooit eens afgevraagd waar Nigella haar vanille extract vandaan haalt. Ik heb het bij ons nog nooit gevonden. En als je het al vindt, is het enorm duur. Vanille essence kun je bij ons wel krijgen, maar da's puur chemische brol. Daar is nooit een vanillestokje aan te pas gekomen.

Maar er is goed nieuws. Je kan het gewoon zelf maken mét wodka. Wees gerust, je hebt meestal maar een koffielepeltje nodig en die alcohol zal je dus niet proeven in je bereiding. Bovendien heeft wodka een neutrale smaak wat ideaal is.

vanille extract

Wat heb je nodig?

6 vanillestokjes
wodka (mag een goedkoop merk zijn)

Reinig grondig een gebruikt confituurpotje, flesje of wat dan ook waar je het vanille extract in wil bewaren (steriliseer indien nodig). Snij de vanillestokjes in de lengte door en doe ze in het potje. Overgiet met de wodka tot de stokjes onderstaan. De verhouding is 100 ml wodka voor 10 g vanillestokjes.

Sluit het potje goed af en schud. Zet op een donkere koele plaats gedurende minstens 8 weken (zes maanden is ideaal, maar niet echt noodzakelijk). Schud wekelijks het potje eens goed door. De vloeistof zal steeds donkerder kleuren. Als je wil, mag je na 6 maanden het extract overgieten in een flesje. Maak hiervoor gebruik van een zeef en een trechter zodat je de stokjes kan opvangen. Vanille extract op basis van alcohol kan tot 10 jaar bewaard worden.

Je zal al snel merken dat je nooit nog gekochte vanillesuiker of vanille essence zal willen gebruiken.

20 opmerkingen:

  1. megatip ! Zal van pas komen om lekkere crème brulée te maken met the real thing ipv vanillesuiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog juist ene klutske vodka staan. :-) Goeie tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. seg, biowinkels hebben dat toch wel? (maar dan met bourbon als basis)
    Anyway... k denk dat deze wel beter zal smaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarschijnlijk wel, maar 't is toch meestal vrij duur. En ge weet wat den diene van de Brico zegt: wat je zelf doet, doe je....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. k ben er dan ook aan begonnen, nu! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De mijne is nu 2 weken aan het trekken en die is al een pak donkerder geworden én het ruikt al heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ondertussen al 4 weken aan het trekken en het ruikt ongelooflijk lekker. Als je dan een koffielepel in je bereiding doet, je weet echt niet wat je overkomt. Zo een sublieme geur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak al jaren m 'n vanillesuiker op deze manier. Vanillestokje in de lengte doormidden snijden en in een glazen pot met witte suiker steken voor een paar weekjes. Maar ik veronderstel dat jij dat al lang wist :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad. ;-) Maar het is eigenlijk niet aan te raden om de vanillestokjes open te snijden. Als ze gesloten zijn, bewaren ze langer en kan het stokje en de suiker veel langer mee. ;-)

    Dit vanille-extract is nodig als de vanillesmaak nog dominanter moet zijn. En geloof me, die geur is héérlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aah, dát ga ik een keer proberen! Gebruik nu inderdaad van die vanille essence uit de supermarkt, want ja, je moet toch wat. Maar dít is een uitkomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Kirsten, telkens je wat vanille-extract gebruikt, dan mag je gewoon weer wat vodka erbij kappen (op voorwaarde dat de vanillestokjes er nog inzitten natuurlijk). ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog tips om de rest van de fles goedkope vodka op te maken? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er een watermeloen mee vullen.

    http://www.youtube.com/watch?v=LTWCebDi6nA

    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Ann, waar koop jij je vanillestokken? Ik heb gemerkt dat er heel veel verschil kan zijn in de kwaliteit, toch?!
    Bedankt alvast!
    K.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gewoon in de supermarkt. Voor dat extract maakt dat niet zoveel uit. Maar je hebt sowieso gelijk dat er grote verschillen zijn. En zeker qua prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ann, terwijl mijn ovenbroodjes in de oven zitten, begin ik aan het vanille-extract...
    Niet alleen de broodjes rijzen :-) maar ook mijn vanille-probleem :-(
    Ik weeg 4 vanillestokjes af en die wegen 15 g... met andere woorden, dan heb ik 150 ml wodka nodig... da's wat weinig zeker... kan je iets concreter zijn, hoeveel wodka gebruikte jij voor je zes stokjes?!

    K.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Katrien, 150 ml is prima. :-) En telkens je een stokje overhebt (van een ander recept, of als je enkel het merg nodig had), doe je dat bij de vodka. Ik doe dat ook zo. En af en toe giet ik wat vodka bij om het op peil te houden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vrijdag je vegetarische toppie-lasagne gemaakt. Gisteren dit. We zijn nieuwsgierig...

    Ik ga op zoek naar je boek want ik ben fan van jou!

    BeantwoordenVerwijderen