woensdag 29 december 2010

Het gezondste dessertje dat er bestaat.

En 't is ook nog eens lekker, wat meer moet je hebben? Dit is een dessertje dat we in Marokko hebben leren kennen, en we zijn er nog altijd verzot op.


Oranges with orange blossom water and cinnamon


Wat heb je nodig?


1 mooie sappige sinaasappel per persoon
kaneel
oranjebloesemwater
Suiker (optioneel)


Snij de bovenkant en de onderkant van de sinaasappel af met een scherp mes. Zet de sinaasappel op de snijkant en snij nu van boven naar onder de rest van de schil af. Snij vervolgens de sinaasappels in schijfjes van 1/2 cm. Probeer zoveel mogelijk sap op te vangen.

Doe de sinaasappelschijfjes samen met het sap in een kom, besprenkel met wat oranjebloesemwater* (1 koffielepel ongeveer) en bestuif met kaneel. Als de sinaasappel echt te zuur is, doe er dan wat bloemsuiker bij. Zorg dat alle ingrediënten mooi verdeeld zijn en zet de kom een uurtje weg in de koelkast.

Da's alles.

*oranjebloesem is verkrijgbaar in de supermarkt en in Turkse en Marokkaanse winkeltjes.

8 opmerkingen:

  1. @ zsazsazsu ik zou wel willen, maar mijn beestjes hebben daar een pootje voorgestoken. ;-)

    Mme Li, het IS lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Photo-copy,
    Een bekentenis: ik had vroeger een obsessie voor kookboeken. Ik kocht werkelijk bijna wekelijks een kookboek. Het is zelfs zo erg dat de boekenrekken in mijn keuken begonnen door te buiten en ik noodgedwongen een deel moest stockeren in de kelder.
    Vroeger dus, want nu heb ik deze blog ontdekt en krijg ik zowaar gratis en voor niks lekkere recepten voorgeschoteld met prachtige foto's. En bonus: ze zijn dan nog allemaal uitgetest ook! (dat vermijdt SOS-Piet-toestanden door verkeerde receptuur)
    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oei, best morgen hier niet komen lezen dan, want dan is het een mini-kookboeken review. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja ik heb het daar ook gegeten: echt super lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eens gegeten in Gent!! heerlijk.
    Al recepten gezocht op het net nooit gevonden!
    en nu kom ik dat hier zomaar tegen!
    Heerlijk receptje niet moeilijk en hier kan er weer wat oranjebloesem over!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. misschien een tip: In gent was het versierd met wat munt

    BeantwoordenVerwijderen