dinsdag 7 december 2010

Gestoofde peertjes met advocaat en een bolleken ijs.

beginbis

Ik kreeg een visioen vanacht. Eentje met advocaat, peertjes en vanilleijs. Ik dacht, we moeten dat eens proberen. Na drie pogingen staat mijn wreed lekker dessertje op punt. 't Is wel niet geschikt voor klein kinnekes, vrees ik. Zorg ook dat de advocaat niet te straf is. Het beste is zelfgemaakte of die van De Klok. Mijn laatste potteke zelfgemaakte advocaat zit/zat in de maag van een illustere Elza D, jammer genoeg.

Ingrediënten:

1 pot advocaat (je hebt twee eetlepels per persoon nodig)
1 peer per persoon
1 fles witte wijn
2+1 eetlepel suiker per persoon
2 grote koffielepels zelfgemaakte vanillesuiker of 2 zakjes
1 grote bol vanilleijs per persoon


Schil de peertjes, snij ze in vieren en ontdoe ze van hun klokhuis. Doe ze in een pan en overgiet met de wijn tot de peertjes mooi onderstaan. Voeg per peer 2 eetlepel suiker en de vanillesuiker toe. Zet op het vuur en laat zachtjes opkoken. Zet ze daarna op een matig vuur tot ze gaar zijn.

Als ze gaar zijn, mag je de peertjes verdelen over de individuele ovenschaaltjes en strooi er de tweede eetlepel suiker (per persoon 1 eetlepel) over. Zet de grill aan.

middenbeter
(Foto peertjes met suiker, zonder advocaat)

Doe 2 eetlepels advocaat over de peertjes. Zet de peertjes onder de hete grill, maar niet te hoog!!! Wacht maximaal 5 minuutjes tot de advocaat begint te borrelen. Let goed op want de advocaat zou beginnen bakken. En een omelet met peertjes was nu niet het visioen dat ik voor ogen had.


Haal uit de oven en leg er een bolletje (mag best groot zijn) bovenop.

Advocaat met gestoofde peertjes en een bolletje vanilleijs

Je mag nu je scherm beginnen aflikken. ;-)

5 opmerkingen:

  1. Ik kom uw potje wel uitlikken. Ik bedoel uw ovenpotje.
    En morgen ga ik om peren. Advokaat heb ik nog :-))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hik ik heb er al 3 potjes uit. Hik... bloggen is precies... hik... niet goed voor mijne lever. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This looks delicious! Thanks for linking my blog on your site.

    BeantwoordenVerwijderen