zondag 19 december 2010

Zelfgemaakte kruidenwodka

Na het maken van mijn vanille extract had ik nog 2/3 van een fles wodka over. Ik ben niet zo'n wodka drinker en aangezien wederhelft geen alcohol drinkt, wist ik zo al dat die fles jarenlang in de kelder zou blijven slingeren. En da's zo jammer hé.

Daarom dacht ik, waarom er niet wat smaakjes aan toevoegen? Zo gezegd, zo gedaan en mijn kruidenwodka was geboren. Het lijkt op Jägermeister, maar dan de 1000x lekkerdere versie.


kruidenwodka


Wat doe ik erin?

1 kaneelstokje
6 kardemom peultjes
3 kruidnagels
2 kl rode peperkorrels
1 kleine steranijs

Doe alles in de wodkafles, een nachtje laten staan en 't is klaar. Ik heb het de dag daarop overgegoten (en gezeefd) in een andere fles, anders zou het te sterk doorsmaken.


Heerlijk met dit weer!


Edit: Blijkbaar heeft Nigella een gelijkaardig recept maar dan met koriander, komijn, kardemom, chili en kaneel. Zal ook niet slecht zijn. ;-)

6 opmerkingen:

  1. daar ging ik gisteren wel nen goeie van gedronken hebben na 2u stapvoets (met de auto) door de sneeuw van Brugge naar Oostende, om den goeien arrivé te vieren !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je volgende keer wodka over hebt, moet je eens dit recept proberen: http://smittenkitchen.com/2006/08/the-abhorred-and-the-adored/. Supersimpel, ingrediënten die je in huis hebt en superlekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja die bereiding ken ik (is zelfs op Oprah geweest). Maar toch bedankt voor de tip! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na maanden eindelijk alle ingrediënten bij elkaar 'geleend'.
    Morgen proeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou dat ook werken met jonge jenever? Ik heb daar net koffielikeur mee gemaakt, en nu zit ik met een halve fles overschot, dus ik zoek nog een excuus om er iets mee te brouwen :o)

    BeantwoordenVerwijderen