dinsdag 21 december 2010

Crimineel lekkere chocoladekoekjes

Toen ik de foto op deze meneer zijn blog zag, dacht ik, dat wil ik ook uitproberen. Zowel de foto als de koekjes. Heb zijn recept omgezet naar onze maatstaven et voilà... met beestig lekkere koekjes als resultaat.


koekjes

Allez ja, mijn foto is niet zo professioneel als van die meneer, maar ik mag niet klagen. ;-) Ik heb dan ook nul de botten ervaring en geen foodstylistes aan mijn zijde...


Hoe maak je ze?

60 g zachte boter (zonder zout)
120g gesmolten zwarte chocolade
90 g lichtbruine suiker (kinnekes of cassonade)
1 groot ei
2 eetlepels melk
30 g cacao (echte, geen nesquick rommel!!!!)
60 g patisseriebloem (geen zelfrijzende)
1 koffielepel bakpoeder
bloemsuiker


Laat de boter op kamertemperatuur komen zodat ze mooi zacht is maar niet gesmolten. Doe dit in een kom samen met de blonde suiker. Klop stevig totdat de suiker is opgenomen en het mengsel heel luchtig is. Doe er het ei bij (en laat het er niet met schaal en al laten invallen terwijl de Kenwood aan het draaien is - bloos) en de 2 eetlepels melk. Zorg dat alles mooi vermengd is. Doe er de bloem, cacao en bakpoeder bij en na een minuutje kloppen ook de gesmolten chocolade. Als alles egaal vermengd is, zet je het deeg een kwartiertje in de koelkast zodat de boter en de chocolade weer kan opstijven.

Haal na een kwartiertje het deeg weer uit de koelkast en rol bolletjes van ongeveer 2,5 cm. Is wel een knoeiboeltje. Als je chirurgische handschoentjes hebt of zo dan kan je die gebruiken. Of misschien je handen eerst inwrijven met een neutraal smakende olie.

Zet de balletjes opnieuw weg voor een uurtje. Rol ze na een uur in wat bloemsuiker en leg ze op een ingevette bakplaat. Bak in een voorverwarmde oven gedurende +/- 12 à 14 minuutjes op 180°.

Haal ze uit de oven en leg ze één voor één op een rooster om ze af te koelen. Let op, ze zijn nog zacht. Eens afgekoeld zijn de koekjes heerlijk krokant vanbuiten en zalig smeuïg vanbinnen.

Hmmmmmmmmm...echt waar, niet te doen, zo lekker zijn ze.

9 opmerkingen:

  1. Lijkt me alweer de moeite om uit te proberen, en dat dieet is voor volgend jaar zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt misschien raar, maar doordat ik aan het bakken geslagen ben, snoep ik niets meer en eet ik ook minder. De baksels geef ik mee aan anderen. :-)
    Allez, dit keer wat minder, want ze zijn véél te lekker om weg te geven. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh man, je moet stoppen met zo'n recepten te posten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hadden er een echte knoeiboel van gemaakt... het deeg was niet te rollen en werd over onze handen uitgesmeerd...
    Plan B: langer laten opstijven en in spuitzak gedaan en dan keurige hoopjes gemaakt... oef... een heerlijk koekje was het resultaat...
    Nooit opgeven dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ook gemaakt dit weekend en zijn werkelijk zeer lekker. De collega's beaamden het. Had ze nochtans een beetje te lang gebakken (bye bye smeuïg) en had ze misschien wat meer in de bloemsuiker mogen rollen, maar dat is dan voor de volgende keer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe bewaar je deze koekjes het best opdat de buitenzijde krokant blijft? Korte bewaartermijn volstaat want ze gaan hier niet lang mee :-)
    Merci.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'k Peinsde het al!
    Plastic potteke maakte ze langs de buitenkant ook smeuïg ;-)
    Maar euhm, de baksels van vanavond hebben geen blikken doos nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super chocoladekoekjes gerold met chirurgische handschoentjes ingesmeerd in olie, ging perfect! De binnenkant is een beetje brownieachtig en de buitenkant lekker krokant. Al moet ik mijn oude oven de volgende keer wat meer in het oog houden want de temp was gestegen naar 200° met verbrande onderkant als gevolg. Toch nog opgegeten, tja ...

    BeantwoordenVerwijderen