zondag 19 december 2010

Brusselse Wafels

Deze week had ik op de nieuwe zender Njam de Nederlander Roger Vandamme aan het werk gezien. Het waren Brusselse wafels met crème suisse en suikerspiraaltjes. Die laatste twee dingen leken mij gewoonweg teveel werk (afwas en zo) voor een minimaal effect, dus hield ik alleen het wafelrecept over. Alleen had hij het over gewoon water, en ik heb gekozen voor spuitwater, want daar worden de wafels daar luchtiger en krokanter van. Och ja, die Hollanders hoeven ook niet alles te weten.

brusselse wafels



Wat gaat erin?


25 g verse gist
5 dl melk
500 g spuitwater (gram dus en géén cl)
4 eierdooiers
4 eiwitten
600 g gewone patisseriebloem (geen zelfrijzende)
200 g gesmolten, ongezouten boter
een snufje zout

Los de verse gist op in de melk en het spuitwater. Klop de 4 eigelen luchtig en doe bij het mengsel. Voeg er stapsgewijs de bloem bij en roer stevig zodat er geen klontjes in zitten. Klop de eiwitten stijf met een snufje zout en vouw onder het beslag. Als alles netjes is opgenomen mag er de boter bij. Goed roeren en zet het deeg onder een natte handdoek weg voor een uurtje of zo.

Bak het beslag in een wafelijzer met diepe groeven want alleen hiermee worden en blijven ze heerlijk krokant. Dit recept is goed voor zo'n 20-tal wafels.

Allez ja, de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de eerste 2 mislukt waren, de volgende twee zijn op de grond gevallen tot groot jolijt van de woefers, de twee daarop waren ideale fotomodellen, en daarna werd het een beetje wazig, want toen ben ik ook begonnen met het versieren van de boom, en minstens twee keer waren de wafels een beetje te krokant (ahum). Al een geluk, want ze eigenlijk veel te lekker om goed voor mij te zijn.

6 opmerkingen:

  1. O nee, daar ben ik nu eens zot van, ik ga hier een winterpelske aankweken ( en ik had er al eentje)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. moest ik nu ne keer gene buikgriep hebben, kzou er direct aan beginnen, ipv met platte cola deze blog te lezen...
    mooie food-foto's maak jij altijd, zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Merciekes. Ik doe dat nog maar een week of 3 zenne. Maar ik mag niet klagen van 't resultaat. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als Hollander ben ik u zeer dankbaar voor dit recept ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We leren onze Noorderburen graag een beetje beter eten. ;-)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dank dank :-)

    ik maakte ze van oliebollenbeslag, is zeker heel fout..

    BeantwoordenVerwijderen