maandag 6 december 2010

Gloeiwijn voor de *kuch* verkoudheid *kuch*

Toen ik lang, lang, lang geleden nog een standje had op de kerstmarkt in Leuven, kwam men regelmatig eens vragen naar een goei receptje voor glühwein. Wat eigenlijk wel een beetje raar was, want ik stond in de jeneverstand, vlak naast de glühwein madam. Nu de kerstmarkt, doe ik niet meer, dus 't is veilig om het recept van mijn brouwsel te verklappen.

glühwein

Ingrediënten

1 fles rode wijn
1 kaneelstokje
1 vanillestokje
1 steranijs
10 kruidnagels
3 kardemonpeultjes (optioneel)
1 grote sinaasappel (liefst onbespoten)
1 citroen
3 eetlepels bruine suiker (eventueel extra bijvoegen naar smaak)
Scheutje bruine rum (optioneel)

Doe de fles rode wijn in een steelpan. Snij de sinaasappel in plakken en doe ze samen met de kaneel, steranijs, kruidnagels, kardemom en de bruine suiker bij de wijn. Snij het vanillestokje open en schraap met een scherp mes het merg eruit. Doe zowel de het stokje als het afgeschraapte merg bij de wijn.

Warm nu de warme wijn op tot het gaat stomen. Let op! Laat niet koken, anders gaat de alcohol eruit (en dat willen we niet hé). Pers ondertussen een citroen uit en doe bij de wijn. Zet het vuur lager en laat de wijn een 15-tal minuutjes trekken.

Giet de glühwein door een zeef in niet al te koude glazen (anders kunnen ze barsten) en serveer.


Schol!

5 opmerkingen:

  1. Het is 10u 's morgens en ik heb daar al zin in.
    Zou ik een probleem hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naaaah, maar misschien je lever wel. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag Ann,

    de weg naar blogland gevonden??
    Ik heb al met veel plezier je stukjes gelezen en je foto's bewonderd.
    Vooral de recepten interesseren me (je hebt mijn omvang al eens gezien he, dus je weet waarom?)
    Vooral dat thais geinspireerde recept ... Ik zal je mijn recept van thaise kippenkoekjes eens doormailen. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
    Ah ja, die citroenblaadjes koop ik gewoon in de chinese supermarkt hoor! (in de diepvries weleenswaar)
    Anne, alias taartenheks

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag naamgenote met een extra e. ;-) Je mag me altijd mailen met receptjes. Dat geldt voor iedereen trouwens. Ik probeer ze graag uit! Natuurlijk word je dan vermeld.

    Nog veel plezier met je cupcakes, taartenheks!

    BeantwoordenVerwijderen