vrijdag 31 december 2010

Echte ouderwetse vanillepudding

Ik ken eigenlijk alleen maar vanillepudding gemaakt van die pakskes. Maar ik zat gisterenavond in het kookboekje 'De Basis' te bladeren en mijn oog viel op dit recept. Ik heb het deze ochtend uitgetest, en ja 't is verdorie lekker.


vanillepudding


Hoe maak je het?


1 liter melk (vol of halfvol)
1 vanillestokje
6 eieren
200 g suiker (maar mag eigenlijk wat minder)
45 g maïzena


Neem een grote (soep)kookpot en doe daarin de melk (hou er rekening mee dat de pudding op een gegeven moment verdriedubbelt in volume). Snij het vanillestokje middendoor, haal er met een mes het merg uit en doe alles bij de melk. Breng de melk aan de kook.

Doe ondertussen de eieren in een kom en klop ze samen met de suiker een aantal minuutjes tot een bijna witte schuimige massa. Doe er de maïzena bij en zorg dat alles goed vermengd is. Haal de kokende melk van het vuur en giet geleidelijk aan bij het eiermengsel terwijl de klopper blijft kloppen.

Giet nu de pudding in de kookpot en zet terug op het vuur. Van zodra de pudding mooi begint in te dikken, mag je hem van het vuur halen. Ik heb er iets te lang mee gewacht en de pudding is lichtjes beginnen 'kabbelen' zoals ze in 't schoon Vloms zeggen.

De pudding is het lekkerst als hij nog lichtjes warm is. Hij is natuurlijk ook perfect geschikt om er soesjes mee op te vullen en dergelijke.

10 opmerkingen:

  1. Al n'n fondke aan't leggen voor vanavond als je
    nu al start met een stevige potting ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm, klinkt lekker en wat een mooie foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ zsazsazsu 't zal wel zijn, dadde. ;-)

    @ Anni & Plukdedagsandra: Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn complimenten voor je mooie foto's. Ook de vorige van de muntthee is schitterend. De glazen trouwens ook! Fijne jaarwisseling, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk, ik weet niet hoe ge het doet, maar gij kunt mensen goesting doen krijgen in een eenvoudige vanillepudding en ik lust dat eindelijk niet ( de pakskes dan hé), maar met een echt stokje , mmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hm, ziet er lekker uit en die foto is inderdaad mooi! Ik ben meer van de kardamom-pudding, maar deze zou ik zo komen van de lepel likken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kardamompudding? Hm. Ik ben verzot op kardamom. Die ga ik eens googelen. ;-) Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Uit pakjes? Jak.
    Ik wou eigenlijk gewoon zeggen dat ik dat echt wel een schone foto vind.

    BeantwoordenVerwijderen