maandag 14 februari 2011

Magische soesjes

Soesjes zijn eigenlijk helemaal niet moeilijk om te maken, dus perfect om eens op een woensdagnamiddag te bakken. Ik had nog een heleboel crème over van mijn bokkenpootjes, en da's echt ideaal om zo'n soesjes mee op te vullen. Het gaat ook met banketbakkersroom, slagroom of zelfs met vanilleijs.


éclair


Hoe maak je ze?

15 cl water
1 snufje zout
75 g boter
75 g bloem
3 eitjes


Doe het water samen met de boter en het zout in een steelpannetje. Roer met een houten lepel tot de boter helemaal gesmolten is. Laat eventjes koken en doe er dan in één keer de bloem bij. Roer goed tot het deeg helemaal een bal geworden is.

Haal van het vuur en doe het deeg in een koude kom. Roer er met een garde (klopper) één voor een de eieren door. Roer heftig gedurende minstens 5 minuutjes.

Nu mag je het beslag in een spuitzak doen of verdelen met een lepel. Leg boterpapier op een ovenplaat en schep of spuit een balletje deeg op het boterpapier (niet groter dan een pingpongballetje). Zorg dat je genoeg plaats vrijlaat want ze worden minstens 3x zo groot.

Laat ze 20-25 minuutjes bakken in een voorverwarmde oven op 220°. Trek tijdens het bakproces de oven NIET open. Want dan heb je pannekoekjes.

Edit: blijkbaar was ik te vroeg gestopt met mijn verhaal. ;-)

Je kan de soesjes op 2 manieren vullen:

Door een gaatje te maken in de bodem van de soes, daarin met de punt van je spuitzak je banketbakkersroom, geklopt slagroom, of de crème au beurre vanillé te spuiten. Dat gaat perfect, want de soesjes zijn hol vanbinnen. Je neemt gewoon de soes in je ene hand, en je spuit met je andere hand. Op deze manier voel je ook meteen als er genoeg vulling in de soes zit.

Zoals je hier ziet:
Photobucket
(foto is niet van mij)

Een andere methode is de soesjes doormidden snijden en ze vullen met een lepel. Op deze manier kun je ze ook vullen met ijs bijvoorbeeld.

Voor de chocoladetopping gaat men op dezelfde manier te werk als bij de bokkenpootjes. Alhoewel ik denk (ik benadruk de 'denk') dat het met gewone gesmolten chocolade ook wel moet lukken. Maar daar ben ik niet 100% zeker van.

soesjes



Ik had er toch zo'n 20-tal. Ik heb ze aan mijn schoonmoeder gedoneerd. En geloof me, ik heb serieus punten gescoord. ;-)

9 opmerkingen:

  1. En verder? Ik ken daar niks van hé, waar komt de créme hier aan te passen, hoe komt die er in, die soesjes zien er toch niet opengesneden uit? En is de chocolade volgens hetzelfde principe van gisteren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zal onthouden dat ik na 2 kleine boterhammetjes aan mijn bureau niet snel snel nog eens naar photo-copy surf want nu zit ik met een gigantische goesting in soezen!!!! Ziet er echt heerlijk uit, ik zal een mijn lief-patissier vragen om er ook nog eens te maken, voor Valentijn zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga ik een keertje proberen ze zien er zo lekker uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vridjag komen-eters hier, ik rek mijn lefsleffen aan en ga je soezen uitproberen!
    Is dat zelfrijzende bloem of patisserie bloem of nog een andere soort?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. da's gewone bloem. Patisseriebloem is ok.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gisteren de magische soesjes tevoorschijn proberen toveren, met platte makakskes als resultaat...
    En wat hebben we daarvan geleerd? Gebruik geen vloeibare bakboter!
    Retry volgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah neen, zeker niet. Eigenlijk geen enkele margarine. Pas op, soesjes durven bij mij ook al eens te mislukken zenne. Ik zou eens wat meer mislukkingen moeten posten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen