zondag 6 februari 2011

Julliette's ontbijtmuffins

Voor mijn honderdste volgeling (hehe ik lijk wel een sekteleider - alhoewel een godsdienst waar lekker eten centraal staat, dat kan niet slecht zijn LOL) heb ik muffins gebakken. 't Was al veel te lang geleden dat ik nog eens muffins heb gebakken. Meestal maak ik ze met blauwe bessen, maar die zijn nu belachelijk duur. Dus zijn het maar bananen geworden. Ik heb het receptje gevonden in het Olive Magazine van de BBC en een beetje aangepast.


Breakfast muffins



Hoe maak je ze?


125 g volkorenbloem
125 g gewone patisseriebloem
2 koffielepels bakpoeder
100 g bruine suiker
1 handvol rozijnen (of gedroogde abrikozen in fijne stukken gesneden)
1 handvol pompoenzaadjes (het lukt ook met zonnebloempitten, pistachenoten)
100 ml olie (zonnebloem)
3 overrijpe bananen, geplet (max 350 g)
2 eieren
2 eetlepels melk


Zeef de twee bloemsoorten in een kom en doe er het bakpoeder, de bruine suiker, de pompoenzaadjes, de geplette bananen en de rozijnen bij.

Neem een liter en giet daarin de 100 ml olie, doe er de twee eitjes in en de melk. Klop alles los gedurende 15 seconden. Giet nu het mengsel bij het droge mengsel.

Roer, maar niet teveel. Er mogen nog brokken bloem inzitten. Als je lang roert krijg je gegarandeerd taaie muffins. Verdeel het deeg over de muffinvormpjes (ik had er 8), en bestrooi met nog wat pompoenzaadjes.

Bak de muffins gedurende 20 minuten in een voorverwarmde oven op 180°.

IMG_6986


Ze zijn het lekkerst als ze nog een beetje warm zijn. Je kan ze ook makkelijk invriezen. Handig als het weer eens te druk is om een ontbijt klaar te maken.

10 opmerkingen:

  1. Ben blij dat ik tot je sekte hoor,;0). Heb je nog een ander alternatief voor bananen ( lust ik niet, alleen de geur al)? Zelf dacht ik aan gedroogde abrikozen.
    Enne gefeliciteerd met je 100ste volger!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende foto's!!!!!!
    En ze lijken me heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan de bananen misschien vervangen door appelmoes? En dan daarbij abrikozen doen. De bananen zorgen ook voor vochtigheid, en da's wel belangrijk. Dus met appelmoes moet het wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je hebt meer volgers dan je denkt! ik volg je via bloglovin', zeer handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd!! Ik kom zo nu en dan de volgende kreet tegen: sometimes it's good to be a follower...
    Lijkt me bij jou helemaal van toepassing!!

    *noflike*zondag! Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik vraag mij vaak af: eet er dat iemand als ontbijt? Want dat lijkt mij altijd zo ongezond. Maar na het zien van de ingrediënten kan een boterham met choco en eentje met confituur toch niet ongezonder zijn dan dit he... Ik probeer ze deze week eens! Mmmmmmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bananen + cake = mijn absolute favoriet!
    Jammie jammie, deze zien er iets gezonder uit dan mijn versie met chocolade, dus dit ga ik zeker eens proberen. Maar eerst de pechentaart :).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zien er heerlijk uit die Juliette-muffins :) Bedankt voor de Olive-tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'k Heb genoten van je foto. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. vind vooral de reuzelepel in het minitasje schitterend ;)

    BeantwoordenVerwijderen