vrijdag 18 februari 2011

Schursenieljn moar zonder witte seisse

Schorseneren. Ik haatte het als kind. Bah bah bah... En ik was, geloof me vrij, een héél gemakkelijke eter. Behalve voor die rotte schursenieljn. Maar zie, ik sedert ik ze zelf maak, lust ik ze wel. 't Was vooral de witte saus die ik er niet vond bijpassen. Daarom nu zonder én het is zoveel lekkerder!


salsify oftwel schorseneren ;-)


Wat heb je ervoor nodig?

1 kilo schorseneren
2 eetlepels witte azijn
sap van 1/2 citroen
boter
nootmuskaat
peper, zout
peterselie


Schorseneren - salsify


Hoe maak je ze klaar?


Doe eerst handschoentjes aan en spoel de schorseneren in water. Schil met een dunschiller de schorseneren en snij ze in stukken van ongeveer 5 cm. Leg ze in water dat vermengd is met de azijn zodat ze niet bruin kunnen worden.

Kook de schorseneren in gezouten water met het citroensap gedurende 15-20 minuutjes tot ze zacht zijn. Giet af.

Doe boter in een pan met dikke bodem en laat ze hazelnootbruin worden. Bak hierin de schorseneren en kruid met peper, zout en nootmuskaat. Besprenkel met gehakte peterselie en dien op.


Schursenieln. ;-)



Echt lekker!

14 opmerkingen:

  1. zo eet ik ze ook het liefst ! Je foto's doen me watertanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ze nog nooit gegeten naar ik weet maar ze zien er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Schursenieljn moar zonder witte seisse"...bestaat er ook een woordenboek Vlaams - Nederlands? ;-)
    Hoe dan ook: weer prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldige foto's van een geweldige groente. Ik zie enkel op tegen dat schoonmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Elza, ik zal u anders eens wat handschoentjes meegeven.

    @ Caroline: Schorseneren maar dan zonder witte saus. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze variant kende ik niet. Ik koop ze ook altijd in diepvries wegens te lui om ze schoon te maken (en darna ook de keuken nog meestal). Maar door jouw invloed zal ik me er toch eens aan wagen zie. Nog een tip over wat ik er bij kan serveren misschien? Als ge dan toch bezig zijt? Asjeblief?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben er gewoon mignonette en puree bij gegeten, maar het gaat bij alles, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap niet wat mensen tegen schorseneren hebben, een wortel moet ge toch ook schillen?
    Ik maak ze ook zo klaar, keilekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik schrob wortelen met een nieuw keukensponske. :-)
    Wij aten daar vroegen bij de mama altijd varkensgebraad of rostbief bij. Met kroketjes of puree.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. uw foto's zijn heel schoon. vooral de eerste. amai, zo schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je, Ysabje... uwen foto van dipfico is trouwens ook ni mis. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik nog maar 1 keer schorseneren gemaakt, op de wijze van mijn mama. Met room in plaats van witte saus. Ook lekker! Maar deze manier wil ik ook wel eens proberen! Mijn recept vind je hier: http://saskookt.blogspot.com/2011/01/schorseneren.html.

    BeantwoordenVerwijderen