zaterdag 12 februari 2011

Gruwelijk lekkere ricotta strudel

duo ricotta

Ik had een receptje gevonden in "De Zilveren Lepel", da's zo'n beetje "ons kookboek" van de Italianen. Het leek me wel lekker, maar de receptuur klopte precies niet. Dus heb ik er mijn eigen versie van gemaakt en van een meevaller gesproken zeg!


ricotta strudel

De textuur doet een beetje denken aan een frangipane maar dan zonder de amandelen. Het is wel een pak frisser en fijner. Bovendien is er ook niet zo veel werk aan, dus da's ook mooi meegenomen. Ah ja, en nog iets... bij mij ziet de vulling er echt geel uit. Dat komt omdat ik eitjes gebruik van onze kippetjes met printmodus. En met knaloranje dooiers dus...


ricotta strudel with dates and raisins


Hoe pakken we het aan?

1 rol kant-en-klare bladerdeeg
250 g ricotta (Italiaanse kaas)
6 medjool dadels (die zijn veel groter dan de gewone)*
2à3 handjes rozijnen
4 sneetjes oud wit brood zonder korst (echt droog)
100 g suiker
1 eetlepel vanille-extract
2 eierdooiers (het wit kan je ofwel invriezen ofwel gebruiken om de stroedel in te smeren)
Geraspte schil van 1 citroen (onbespoten!)

Verkruimel het oud brood tot je fijne kruimels hebt. Zet een pannetje op het vuur en doe daar de kruimels in. Bak ze zonder vet tot ze mooi hazelnootbruin zien. Zet opzij en laat afkoelen.

Doe de 2 eierdooiers in een kom en klop ze samen met de suiker met een elektrische klopper tot je een mooi dik en luchtig beslag hebt (toch een 4-tal minuutjes). Roer er de ricotta onder en roer tot de kaas helemaal is opgenomen. Doe er nu de rozijnen, dadels, geraspte citroenschil, vanille-extract en het gebakken broodkruim bij. Zet het beslag een kwartiertje in de koelkast.

Ontrol het bladerdeeg maar laat het op het papier liggen. Bestrijk de rand met een losgeklopt eitje (of het eiwit). Haal het beslag uit de koelkast en doe dit op de ene helft van het bladerdeeg. Vouw het bladerdeeg dicht en duw de randjes nog eens over. Druk stevig aan zodat het deeg niet wegkan, zoals hier beschreven. Je moet wel geen inkervingen maken aan de bovenkant.

Bestrijk de bovenkant van de strudel met het losgeklopt ei en bak (met papier en al) zo'n 35 minuutjes in een voorverwarmde oven op 180°. Als de strudel mooi goudkleurig ziet, is hij klaar.


ricotta strudel with raisins and dates


Ook een stukje?



* Als je de medjool dadels te duur of gewoon niet lekker vindt, dan kan je ze vervangen door wat meer rozijnen te gebruiken.

7 opmerkingen:

  1. *kwijl*
    En gezellig ziet t er daar ook uit, bij u!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooit woonde ik even in Italië, en telkens ik in Firenze passeerde at ik er in 'mijn adresje' gebak met ricotta. Vergeten waar het was en hoe het noemde, maar de smaak vergeet ik nooit! Misschien lijkt dit er wel op... (alleen niet de vorm)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. D'er staat nog een ander ricottataartje op mijn planning, eentje met maïsmeel en rozemarijn, da's typisch voor die streek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. maar ik heb er natuurlijk niet bijverteld dat het een specialiteit was uit Napels, misschien reikt je kennis tot daar? Ik herinner me dat het deeg leek op ineengedraaide spaghetti. Oh nu heb ik daar nog meer zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah dat zal zo met die deeg zijn die ze in in Turkije gebruiken voor hun zoetigheden.

    BeantwoordenVerwijderen