zondag 13 februari 2011

Liefde is... samen bokkenpootjes bakken.

We hadden op Njam TV Roger van Damme bokkenpootjes zien bakken en wederhelft riep meteen, ik wil dat ook! Dus ja, heb ik me maar opgeofferd. ;-)


Bokkenpootjes


Het resultaat is ongelooflijk lekker... maar we hadden echt teveel vulling, dus hebben we ook nog soesjes gebakken. Daar krijg je morgen het recept van. Let wel! Alles wordt afgewogen, ook de vloeistoffen. Patisserie moet juist zijn anders mislukt het gegarandeerd.


Wat heb je nodig voor de koekjes?

200 g eiwitten
225 g suiker
1 snufje zout
175 g amandelpoeder
175 g bloemsuiker
40 g gewone bloem
3 eetlepels amandelschilfers.


Klop de eiwitten op met een keukenrobot of elektrische klopper, voeg in drie keer de suiker aan toe. Om het eiwit nog steviger te maken doen we er ook nog een snufje zout bij. Als het eiwit mooi glanst en stevig is, mag je stoppen met kloppen.

Neem een pannenlikker en doe het amandelpoeder bij het eiwit. Roer voorzichtig om, en voeg er vervolgens de bloemsuiker bij. Niet hard roeren! Enkel zachtjes invouwen. Zeef er de bloem over en roer ook dat onder het beslag.

Doe het beslag in een spuitzak en trek lijntjes van ongeveer 5à6 cm op 2 cm op een vel bakpapier. Bak de koekjes op 180° gedurende 15 minuutjes in een voorverwarmde oven. Bij mij kon niet alles op de bakplaat dus heb ik het in drie keer gebakken. Laat ze afkoelen op een rooster.


Homemade bokkenpootjes


Hoe maak je de vulling?

375 GRAM melk
225 g suiker
2 vanillestokjes

25 g suiker
4 eierdooiers
125 GRAM room
40 g vanillepuddingpoeder
480 g boter op kamertemperatuur

Snij de vanillestokjes doormidden en haal er met een mesje het merg uit, doe dit samen met de stokjes in de melk. Breng de melk, suiker en vanille aan de kook. Klop ondertussen de suiker met de room, eidooiers en crèmepoeder op. Haal de vanillestokjes uit de melk en giet wat kokende melk op bij de koude massa. Roer goed. Giet nu deze massa bij de rest van de melk, zet opnieuw op het vuur en breng al kloppend de pudding terug aan de kook. Blijf roeren tot je een dikke banketbakkersroom hebt. Haal de pudding onmiddellijk van het vuur en giet in een koude kom. Dek de banketbakkersroom af met plastiekfolie en laat volledig afkoelen in de koelkast.

Doe de zachte boter (géén gesmolten boter gebruiken!!!) in een kom en klop deze romig met een elektrische klopper of met een keukenrobot (deze laatste kan deze job het beste aan). Voeg er lepel na lepel de KOUDE banketbakkersroom aan toe. Wacht telkens tot de room volledig is opgenomen vooraleer je er een volgende lepel aan toevoegt.

Doe nu de vulling op een koekje met een lepel of spuitzak en plaats er een tweede koekje op. Doe dit met alle koekjes. Met de rest van de vulling heb ik nog soesjes gemaakt. Je kan het ook gebruiken als frosting voor vanillecupcakes.


Bokkenpootjes zelfgemaakt


En dan de chocoladetopjes. Hiervoor heb je 500 g zwarte chocolade nodig én een koud marmeren of granieten werkvlak. Smelt de chocolade au-bain-marie. Giet de helft van de chocolade op het werkvlak en bewerk (tableer) het met twee spatels tot de chocolade koud aanvoelt. Voeg deze chocolade bij de rest, roer goed en wacht tot deze een temp. van 32° heeft bereikt. Ik heb dit niet gemeten omdat ik geen speciale thermometer hiervoor heb.

Dop de uiteinden van de koekjes in de chocolade en leg op een bakpapier.


Maar 't is misschien makkelijker om de meester zelf aan het werk te zien. Dat werkte ook voor mij het best. ;-)





Je bent hier toch 3 à 4 uur zoet mee. Als je dan nog geen ruzie gemaakt hebt, dan zie je mekaar écht graag.

12 opmerkingen:

  1. Het ziet er heerlijk uit...maar daar ben ik toch echt te lui voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bokkenpootjes das echt grote liefde, of het gaat lukken om ze zelf te bakken is een andere vraag, gelukkig is mijn liefde voor bakken ook vrij groot en zijn het manlief zijn lievelingskoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie tips en een feest om naar die man te kijken. Wat een lieverd.

    Fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. samen in de keuken is inderdaad een goeie test ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie titel en heerlijke koekjes. Maar helaas is manlief het land uit en verder vind ik het echt wel te veel werk, ik bedoel, ik ben te ongeduldig om zolang te wachten, dan rij ik wel even naar de bakker ;-)
    Maar wel fijn dat jullie het konden opbrengen. En zonder vechten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Miljaar, weer zo een toprecept! *voelt de kilo's er al aan vliegen*

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Janina, zonder zeveren (allez ja, wel met gekwijl) 't is echt het lekkerste wat ik (we) ooit gebakken heb. Veel werk ja, maar 't was het waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo schoon ook. Ziet er veel werk uit maar aangezien je zelf zo enthousiast bent moet ik het toch eens testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij gaan ze zeker nog maken, maar dan nog grotere volumes om uit te delen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen