vrijdag 4 februari 2011

Sublieme verse vijgen met mascarponecrème

Ik heb deze week een aantal verse vijgen gekregen: "om foto's van te trekken". ;-) Straks krijg ik nog een volledig varken. ;-)


Enfin, ik heb er een paar foto's van genomen en ze daarna heerlijk verorberd.


Figs


Wat heb ik ermee gedaan?

Ik heb ze kruisgewijs ingesneden en opengeduwd. In hun hartje heb ik een miniklontje boter (zo groot als een smartie) gelegd. Daarover wat fijngehakte walnoot en wat honing. Lust je geen honing? Met maple syrup gaat het ook. En die zet je - in een vuurvaste schotel - 20 minuutjes in een voorverwarmde oven op 180°.


Figs with honey and walnuts


Ondertussen doe je een paar flinke lepels mascarpone in een kom. Daarbij doe je 1 eetlepel bloemsuiker (of naar smaak), en 1 eetlepel vanille-extract.

Als de vijgen klaar zijn, verdeel je ze over een aantal potjes (2-3 per persoon) plus een kwak mascarponecrème. Zalig!


Roasted figs with vanilla mascarpone


Wie weet wat krijg ik de volgende keer om een foto van te maken. ;-)

13 opmerkingen:

  1. yum, fantastische foto's en hetzelfde voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je foto's kunnen zo in een kookboek. Sjiek hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kijk al uit naar het varken!!
    Die eerste foto is pràchtig, die kan je zo laten drukken op posterformaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hmmm... ziet er lekker uit. En dat volledig varken, dat hadden wij deze zomer 'in de grond' gestopt voor ons mexicaans buurtfeest! dat was ook hmmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat moet ik zeker onthouden ! ( ik heb namelijk een vijgenboom en tot nog toe vind ik zijn vijgen niet zo lekker )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi! Ik ben je 100ste volger :) Prachtige blog!! Ik voel dat ik hier nog veel zal langskomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha! Juliette, bedankt! Ik zal mijn volgende baksel naar jou vernoemen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wacht nog altijd op een invitatie. Elke dag kijk in in de brievenbus.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Elza D, ik kan geen frans dus kunt ge ook niets ontvangen hé. ;-)
    Allez, wie woont er nu in witte saus-spiegel?

    BeantwoordenVerwijderen