dinsdag 15 februari 2011

Mijmeren over jeugdboeken...

Een paar dagen terug heeft .tonbouton. een ballonnetje opgelaten (of was het een papieren vogeltje) over onze favoriete jeugdboeken. Ze wou weten wat ons verhaal erachter was.

Een boek dat ik nooit vergeten ben, is 'Barbele slaet den trommele' van Johan Ballegeer. Barbele is een meisje dat verkleed als een jongen naar de oorlog trok en in allerlei gevaarlijke situaties terecht kwam. Ik vond dat zo'n stoere griet, ik wou dat ook zijn. Ik had zelfs mijn eigen sabel gemaakt van een lange tak en een potje van Boerinnekes choco. Jaja, ik was een gevaarlijke in mijnen jongen tijd. Of toch in mijn fantasie.

Natuurlijk heb ik ook de boeken van Thea Beckman gelezen. Elk minstens drie keer. En van Roald Dahl, wat nog steeds een van mijn grote favorieten is. Ook zijn boeken voor volwassenen vind ik leuk. Oom Oswald bijvoorbeeld, daar ben ik echt dol op.


Maar er zijn ook jeugdboeken (eigenlijk kinderboeken) die ik ook nu lees. Ik ben bijvoorbeeld dol op de boeken van Peter Gaudesaboos. Ik ben jaloers op zijn fantasie. Heel veel van mijn collega's hebben ook zijn boeken, en neen ze geven ze niet aan hun kinderen. Elk boekje is zo mooi in beeld gebracht, soms kom je pagina na pagina in een andere wereld terecht.


IMG_8245


Toen ik onderstaand tekstje las uit Negen schijfjes banaan (op zoek naar een plekje om te slapen), was ik meteen verkocht.


IMG_8250


Ook Roodlapje vind ik een prachtig verhaal. Het gaat over een meisje dat altijd in het rood is gekleed. Maar Roodlapje wordt gepest en zoekt haar toevlucht bij haar imaginaire vrienden: een kudde stieren.


IMG_8248


Hij gaat ook thema's als dementie niet uit de weg. Het boekje 'Hoe oma plots verdween' is vertederend en hartverscheurend tegelijk.


IMG_8246


Als je je heel even weer kind wil voelen, lees dan de boeken van Peter Gaudesaboos. Echt.


En hoe zit het met jullie? Wat was jullie favoriete kinderboek?

11 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. één van de eerste boeken die bij mij een bijklijvende herinnering hebben nagelaten is "Het Huis van Mama Pondo". Het is een boek van Aster Berkhof over de apartheid in Zuid-Afrika tussen 1948 en 1990. Het boek kwam uit in 1971. Berkhof schreef het na een rondreis door Afrika, een paar jaar tevoren. Ik vond het zo'n prachtig boek dat ik het in mijn jeugd wel 2 keer gelezen heb.
    Ik schrijf er ooit ook wel eens een stukje over in mijn blog. Was ik ook eigenlijk van al plan, wat te schrijven over jeugdsentiment! Lieve groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herinner mij nog de rel thuis toen ik voor mijn maturiteitsexamen gekozen had voor de werken van Jan Wolkers ... ja dat was te pikant volgens mij vaders, dus werd het Ben Borgart. Genoten heb ik allezins !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las heel graag de boeken van Roald Dahl en Marc de Bel vroeger, omdat die toch een beetje stouter waren dan de meeste traditionele kinderboeken. Nu lees ik ook af en toe nog eens een jeugdboek, die van Peter Gaudesaboos zijn inderdaad fantastisch! Ik ben ook de trotse bezitster van enkele van zijn pareltjes. Verder ben ik ook een onvoorwaardelijke fan van Bart Moeyaert.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn topfavoriet is Paul Biegel, oa 'de dwergjes van tuil'. Schattig, maar zoo schattig! En zijn boeken van Haas, zalig om te lezen, ik lees ze nu nog en mijn kinderen doen mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aster Berkhof! Jaaaaaaaa! Die ben ik gewoonweg vergeten. Dat heb ik ook vaak gelezen.

    zsazsazsu: gij voze! Jan Wolkers als jeugdauteur. LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zien er inderdaad heel schone boekskes uit! Ik ga het (proberen) onthouden. Of nee, ik ga er speciaal een blaadje voor halen, om het op te schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Geen meiden aan boord" staat nog altijd op ons boekenrek.
    En Pieter Gaudesaboos zijn boekjes staan er naast. Hier ook een absolute fan van de boekjes en de mens zelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaudesaboos is een topper.
    En ken je dit? Ook een geweldig boekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, die boekjes zien er geweldig uit! Ik ga er zeker eens naar op zoek! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. die Peter Gaudesaboos zie er super uit fantastische tip...mijn eerste jeugboeken waren the adventures of RUPERT

    BeantwoordenVerwijderen