maandag 28 februari 2011

Onvergetelijke pasta met gehaktballetjes

Dit wordt ongetwijfeld een nieuwe klassieker op het menu, toch zeker volgens wederhelft. Smaakvol, niet te veel werk, en 't ziet er nog goed uit ook. 't Is nog nooit zo stil geweest aan tafel, het enige wat ik hoorde was een mmmmhmmmmhmmmmhmmmmmhmmmmmhmmmmm... U weet genoeg?


pasta


Wat gooien we er allemaal in?

600g rundsgehakt
3 dikke sneden pancetta (of spek)
2 teentjes look
1 ei
1/2 koffielepel chili
2 eetlepels tomatenpuree
2 eetlepels fijngehakte verse rozemarijn
3 eetlepels fijngehakte peterselie
750 g passata (gezeefde tomaten)
peper en zout
olijfolie
1 eetlepel bruine suiker
2 eetlepels rodewijn azijn (ik heb gewoon een geutje rode wijn gebruikt)



Snij met een mes de spek/pancetta superfijn (of hak fijn in een molen) en doe hetzelfde met de look. Doe het gehakt in een kom, breek er het eitje bij, doe er de fijngehakte pancetta/spek, look, rozemarijn en peterselie bij. Ook de tomatenpuree en de chili mag erbij en meng alles goed met je handen. Rol bolletjes van ongeveer 3 cm.

Zet een pot op het vuur met een dikke bodem. Doe hierin een flinke geut olijfolie en bak er de balletjes in bruin. Als ze mooi bruin zien, mag je er de passata, wijn(azijn), bruine suiker en peper en zout bijdoen. Laat de saus minstens 45 minuutjes sudderen op een zacht vuurtje. Roer er net voor het opdienen nog wat gehakte peterselie onder en 't is klaar!

Lekker met penne en wat geraspte parmezaan.



Smek! Smek! Smek!

8 opmerkingen:

  1. Ziet er super uit, ga ik volgende week is maken,
    het liefje moet toch koersen, en voor een wielrenner is pasta het beste !


    Nog een vraagje over mijn vorige reactie:
    volg je les ofzo daarvoor ?
    En wat bedoel je juist met freelance copyrighter


    Groetjes
    Eline DM*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet je bekennen dat ik 's ochtends normaliter toch echt niet aan een warme maaltijd moet denken, maar dit ziet er toch wel erg lekker uit!
    Denk dat ik er ook punten mee zou kunnen scoren bij de kids. Zal voor Mirthe alleen dan wel vegetarische balletjes of iets moeten bedenken. (of gewoon kant en klaar van de winkel, zijn best heel lekker!)
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik doe er nog een beetje komijn in en een beetje balsamico in de saus ipv rode wijnazijn.
    slik, zwelg !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goh, ziet er weer veel te lekker uit,
    lang leve de supersnelle recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mensenlief ! dat ziet er lekker uit !
    En ik heb net grote honger !!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dit ziet er zo lekker uit! ik moet zeggen je blog ziet er sowieso fabulous uit ;) hmmm jammie. mooie foto's ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. vandaag receptje uitgeprobeerd en het was hemels!!!

    BeantwoordenVerwijderen