dinsdag 22 februari 2011

Kaastaart met bloedappelsien

Ik vind dat een prachtige vrucht, bloedappelsienen. Of is het bloedsinaasappelen? Och ja, als het maar smaakt. Ik heb er een kaastaartje mee gemaakt en da's heel goed meegevallen. Met nadruk op die 'gevallen'. Maar laten we het daar nu efkes niet over hebben.


blood orange cheese cake


Wat heb je hier allemaal voor nodig?

135 g amarettikoekjes of digestiefkoekjes (liefst geen speculoos)
50 g boter
375 g philadelphia of andere roomkaas
300 g plattekaas (kwark) (liefst Rotselaer van Danone)
75 g zure room
1 eetlepel vanille-extract
225 g suiker
45 g bloem (gezeefd)
3 eieren

3 bloedappelsienen + 3 eetlepels suiker
sap van een 1 bloedappelsien

Een ovenslede waar je cakevorm in past.

Smelt de boter en doe ondertussen de koekjes in een diepvrieszakje. Klop met een deegrol de koekjes fijn (laat je maar eens lekker gaan). Doe de kruimels bij de boter en roer tot alles is vermengd.

Neem een springvorm van 20-22 cm maximaal. Beboter de springvorm en leg op de bodem een boterpapier (gladde kant naar boven). Doe hierin de koekjesmengeling en druk goed aan met een lepel.

Neem een grote bowl en doe hierin de suiker, de platte kaas (kwark) en de philadelphia. Klop gedurende een aantal minuutjes met een elektrische klopper (met een Kenwood gaat het nog beter) tot de suiker helemaal is opgenomen. Doe er nu de zure room bij en 1 eitje. Klop tot het eitje helemaal is opgenomen. Doe er nu het andere eitje bij, blijf kloppen en doe er dan het laatste eitje bij. Voeg er als laatste de gezeefde bloem bij.

Giet de vulling in de springvorm en zet deze in de oven- of braadslede. Zet dit in een voorverwarmde oven op 170° en giet nu heet water in de braad- of ovenslede tot de cakevorm ongeveer voor de helft in het water staat. Bak gedurende 40 minuutjes, daarna verlaag de oventemperatuur tot 160° en bak nog eens 25 tot 30 minuutjes. Als de taart gaar is, mag je deze uit de oven halen en laten afkoelen, wacht nog met het ontvormen.

Schil nu de drie sinaasappelen met een mes. Snij eerst de boven en onderkant af tot je op het vruchtvlees komt. Zet de sinaasappel op de snijkant en snij nu de zijkanten af zoals je hieronder op de foto ziet.


blood oranges


Snij de sinaasappelpartjes uit de vliesjes zoals je hieronder ziet.


bloedappelsien


Probeer ook zoveel mogelijk het mooie rode sap op te vangen. Doe dit sap, met het sap van de bloedsinaasappel in een steelpannetje samen met de suiker. Laat koken tot je een mooie siroop bekomt. De siroop is klaar als je een streep kan trekken op de bolle kant van je lepel. Haal van het vuur en doe er de partjes bij. Serveer bij de kaastaart.


En laat de taart niet in het afwaswater vallen zoals ik. Bovenstaande stukje is het enige wat ik kunnen redden heb (en het was dan nog scheef). Maar 't was lekker, voor wat er van overschoot.

10 opmerkingen:

  1. Ik ben stapel op bloedappelsienen ( of wijnappelsienen). Al goed dat je nog wat taart kon redden zodat je ons alweer eens kon verleiden met je mooie foto's en heerlijk recept. ( Ik heb al plattekaastaaet gemaakt met het sap van de wijnappelsien en gelatine, je krijgt dan een roze verfrissende taart)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor! Ze heten niet voor niets "bloedsinaasapels hè, ziet er best luguber uit. Dat verhaal van het afwaswater (zonde!)herken ik wel. Ik had het eens met mijn eerst gemaakte lasagne. Ik had twee schaaltjes gemaakt en ik haalde ze met rooster en al uit de oven. Ik wilde ze op het aanrecht zetten, maar ze gleden van het rooster af,zo het het afwassop in waar de gootsteen nog mee gevuld was...*noflike*dag Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmmmmmm, wat ziet dat er lekker uit zeg! Bloedappelsienen klinkt wel heel lief!
    Hartelijks,
    Makkie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. woehahaha laten vallen in zeepsop ... voor extra smaak misschien ? Waar haal je het ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zsazsazsa: om een lang verhaal kort te maken, ik ben gewoon lomp. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het ziet er bloederig uit! Maar wel lekker lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goh, dat zou nu nog es iets voor mij zijn, zo'n lekkere taart laten vallen. Blij dat er nog zo'n sukkels zijn ;-)
    Maar het ziet er wel heel lekker uit, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een "gebakken" kaastaart, dacht dat dat altijd gewoon in de koelkast moest opstijven. Jong, ik leer hier wat bij, alle dagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. IK ben al blij dat ik niet de enige ben......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een leuk alternatief misschien, maar ik ga toch voor die kaastaart met maanzaadjes waarvoor ik eindelijk de ingrediëten in huis heb.
    Alleen.... ik zou het hééééélemaal niet erg vinden moest je je receptenlijst via de tab updaten want ik vind hem daar niet in terug ;-).
    Scrollen dus maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oei, octopus, 't is al aangepast... En hieronder vind je ook de link. ;-)

    http://photo-copy-ann.blogspot.com/2011/01/ongelooflijk-lekkere-citruskaastaart.html

    BeantwoordenVerwijderen