donderdag 24 februari 2011

Tatjespap met een gepocheerd eitje en grijze garnaaltjes

Voor de 'Ollanders onder ons: tatjespap is een streekgerecht dat vooral in West- en Oost-Vlaanderen gegeten wordt... en dan nog niet eens frequent. Meestal is het een lopende karnemelkpap met aardappelen en gebruinde boter. Op Vitaya heb ik een gezondere versie gezien, en die schotel ik je graag voor.


tatjespap


Wat draaien we erin?

750 g aardappelen (liefst bloemige)
1 liter karnemelk
verse eitjes (1 per persoon)
75 à 100 g grijze noordzeegarnalen per persoon
1 scheut gewone melk
1 klontje boter
platte peterselie
peper en zout
nootmuskaat
witte azijn (genre Blauwe Hand)


ingrediënten voor de tatjespap


Schil de aardappelen en snij ze in even grote partjes. Zet een pot op het vuur en doe hierin de aardappelen. Overgiet met de karnemelk tot de aardappelen helemaal onderstaan. Laat koken, maar zorg dat de melk niet overkookt. Doe een beetje zout bij de aardappelen.

Als de aardappelen helemaal zacht zijn, mag je het wit van de karnemelk afscheppen, en de rest van de karnemelk afgieten. Maak nu een puree van de aardappelen met het klontje boter, de scheut gewone melk, peper, zout en nootmuskaat. Je mag ook wat bladpeterselie fijnhakken en onder de puree roeren.

Zet ondertussen ook een andere pot op het vuur met daarin ruim water en enkele geuten witte azijn. Laat het water tot het kookpunt komen, maar niet laten koken. Breek een eitje in een kommetje. Roer in het hete water en laat het eitje zacht in het water glijden. Laat het water ronddraaien zodat het eitje mooi één geheel blijft. Het is echt heel belangrijk dat je hierbij kakelverse eitjes gebruikt, bij oudere eitjes mislukt het vaak. Laat het eitje 3 à 4 minuutjes garen en haal het eruit met een schuimspaan. Leg op een handdoek.(*)


Tatjespap met garnalen


Neem een bord, maak een torentje van de tatjespap, leg daarop het eitje en verdeel er de garnaaltjes over. Versier met een takje peterselie, en voilà, je kan genieten van een echte tatjespap.


Loat het uldere smoak'n!

(*) Als je het pocheren niet aandurft... met een spiegeleitje moet het ook lukken. ;-)

18 opmerkingen:

  1. In het kookboek van de Colruyt stond er een goeie tip voor het pocheren van eieren: gewoon in een pollepel in kokend water doen! Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het lijkt mij alvast veel simpelder dan alle andere technieken die ik al gezien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik woon als ingeweken Vlaamsbrabander als bijna vijtien jaar in Oost-Vlaanderen maar hier heb ik nog nooit van gehoord (wel vanillepap als voorgerecht, dat kregen mijn kinderen in de basisschool, vond ik zó raar)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tegen de West-Vlaamse grens?

    Ik ben een uitgeweken Oost-Vlaamse (met West-Vlaams accent weliswaar) en heb nog nooit gehoord van vanillepap als voorgerecht. That's weird indeed!!!

    Tatjespap is ook nog wel gekend als 'stovers'.

    Maar zoals ik in de tekst al zei, het is vrij obscuur zenne. Mijn ma haar tatjespap is lopend met een goei scheut gebruinde boter in, maar daar pas ik toch liever voor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. inderdaad, tegen de West-Vlaamse grens, zo'n 10-12km. Ook nog nooit gehoord van stovers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vraag het eens aan een zeventigjarige, die zullen dat wel kennen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn schoonfamilie is ook Oost Vlaams en daar aten/eten ze botermelkpap (warm karnemelk met nog wat is en dan hopen bruine suiker)als voorgerecht en als hoofdgerecht pannenkoeken of wafels!!
    Altijd vreemd gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ cinnamon, da's niet vreemd, da's gewoon lekker!!!!!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt, dat je aan ons (H)ollanders hebt gedacht!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ideaal voor mensen zonder tanden :)
    Wij zeggen toatjespap. Mijn lief (met tanden) gaat dit ook geweldig vinden. Mersiekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. stampe stovers zei mijn pa daartegen (ook een west vlaming)
    een heerlijk gerecht trouwens !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik eet dat, met kervel én gebruinde boter!
    Maar ... ik heb dat eens gemaakt met gezoete botermelk (vergissing) en dat was nog beter, dus sindsdien doe ik het zo.

    Schande zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga met dat stuk hout van Elza D een brandstapeltje voor u maken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voila, vet en suiker, wat hebt ge feitelijk meer nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow! Wat een prachtige foto van de tatjespap.. :) Nog nooit van gehoord, maar ik ben dan ook Nederlands... Ga straks naar Belgie naar vrienden, dus zal ze eens vragen of zij het kennen... Heb je blog net ontdekt en wat een geweldige foto's maak je!!

    BeantwoordenVerwijderen