dinsdag 8 februari 2011

Olé Pistolet!

Wat doet een mens als 'm 's nachts niet kan slapen? Ik mijn geval is dat om 5 uur opstaan en het zotte idee in je kop krijgen om zelf pistoleekes te bakken. Nu was ik dit al eerder van plan, want ik had al 'Frans Krokant' bloem van de Aveve in huis gehaald, alleen niet zo vroeg in de ochtend. Het recept heb ik hier gehaald.


Homemade bread rolls



Hoe moest ik het doen?

500 g Frans krokantbloem
11 g droge gist (da's dus 1 zakje, normaal gezien)
320 ml ijs en ijskoud water (ik heb er ijsblokjes bijgedaan)
8 g zout
Eventueel maan- of sesamzaadjes

Doe de bloem op je werkblad en doe er de gist en het zout bij. Roer eventjes met de handen en vorm dan een kuiltje in het midden. Giet hier geleidelijk aan je ijskoud water in terwijl je met je andere hand al begint te mengen. Kneed het deeg minstens twintig minuten. Het deeg moet handwarm zijn.

Bestuif je deegbol met wat bloem en leg er plasticfolie over. Laat het deeg 30 à 40 minuten rijzen op kamertemperatuur. Kneed het deeg opnieuw gedurende een tweetal minuutjes. Verdeel het deeg in stukjes van 50 g en rol ze tot bolletjes. Bedek ze opnieuw met folie en laat 20 minuutjes rijzen.

Bedek de ovenplaten met boterpapier. Borstel de bolletjes een beetje nat en dep ze desgewenst in de maan- of sesamzaadjes. Leg de bolletjes op de ovenplaten, maar hou er rekening mee dat ze nog gaan verdubbelen in omvang. Bedek de bolletjes opnieuw met folie en laat een laatste keer 20 minuten rijzen.

Bak de pistolets gedurende 20 à 25 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden.

De broodjes waren net klaar toen de krant geleverd werd. Dus, ik mag wel zeggen dat mijn ontbijt geslaagd was.

7 opmerkingen:

  1. Waar haal je het toch altijd? Die Frans-krokant-bloem is echt goed, he.. ik maak er altijd stokbroodjes mee!
    Het thuis nog wat van je broccolisoep liggen. Lekker, zeker met zo'n pistoleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ook, aan de andere kant dan. En dan elke dag een overkook bij ons buurvrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ik als overbuurvrouw! Dan kan ik ook goed spieden in de keuken :).
    Frans Krokant, dat lijk mij ne plezanten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, de mensen die naast ons gingen bouwen, zijn toch maar verhuisd naar Australië. Toen er zo'n erge overstromingen waren. Ik wil maar zeggen... ;-)

    Wil je echt wel mijn buur zijn. Hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat en de kerstversiering van de buren...

    BeantwoordenVerwijderen